VIKTIG STREIK: Pilotstreiken i Norwegian kan få betydning for spillereglene i norsk arbeidsliv, sier UNIO-leder Anders Folkestad. Her snakker leder i Norwegian Pilot Union Halvor Vatnar med pressen. Foto Hans Arne Vedlog  /  Dagbladet
VIKTIG STREIK: Pilotstreiken i Norwegian kan få betydning for spillereglene i norsk arbeidsliv, sier UNIO-leder Anders Folkestad. Her snakker leder i Norwegian Pilot Union Halvor Vatnar med pressen. Foto Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

- Norske spilleregler i arbeidslivet under press

- Partene i arbeidslivet og politikerne må ruste seg, mener Anders Folkestad.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Lederen i Unio, Anders Folkestad, har fulgt konflikten i Norwegian nøye. Ifølge lederen for 330 000 organiserte i Unio kan konflikten som nå er over, få følger for spillereglene i norsk arbeidsliv.

Dramatisk - Dette har vært en dramatisk strid som strekker seg ut over over Norwegian og pilotene. Den vil også kunne slå inn i forholdene mellom arbeidstakere og arbeidsgivere generelt. Hvis det er riktig at Bjørn Kjos har funnet fram, vil det forsterke apetitten hos andre aktører til enda mer kreative måter å utfordre oss i fagbevegelsen på, sier Folkestad til Dagbladet.

Unio-lederen kommer rett fra et styremøte i europeisk fagbevegelse som blant annet drøftet presset mot faglige rettigheter i luftfarten. Organisasjonen vedtok sterk støtte til kampen pilotene i Norwegian har ført.

Ryanair-konflikt - Men addressaten var nok i enda sterkere grad Ryanair som er i konflikt i Danmark, sier Folkestad.

Han mener fagbevegelsen må lære av Norwegian-konflikten og ruste seg mot enderinger og utfordringer mot klassiske virkemidler som internasjonalisering fører med seg.

- Fagbevegelsen blir alltid kritisert for å kjempe for gode vilkår. Det er alltid krefter som vil at markedet skal styre, det er en hundre år gammel historie. Hele transportsektoren er nå under sterkt press, men vi ser det også i andre deler av arbeidslivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Unndrar seg ansvar - Hvis vi får en forsterking av bruk av selskapstekniske grep for å unndra seg arbeidsgiversansvar og ansvar for tariffavtaler, utfordres det klassiske samspillet mellom arbeidstakere og arbeidsgivere i Norge.

- Vi ser at dette presset forsterker seg i sjøfarten, men på grunn av skipsfartens historie i Norge har det vært større politisk interesse for denne bransjen og man ser fortsatt verdien av norske sjøfolk, i alle fall i norske farvann. Men det står en kamp her også, sier Folkestad.

Må løses politisk - Nå ser vi en annen type aggressivitet. Det er det nødvendig at partene i arbeidslivet og det politiske systemet interessere seg mer for å sikre norske vilkår på norsk territorium. Arbeidslivet blir mer og mer internasjonalisert. Derfor kan lignende konflikter dukke opp igjen.

Derfor må saken løftes opp politisk nå når denne konflikten er over. Det trengs sterke politiske reguleringer av luftfarten og av internasjonal trafikk. Det er også behov for en redefinering av arbeidsgiverbegrepet i arbeidsmiljøloven. Det er ikke tilpasset den internasjonale utviklingen, sier Folkestad.

Slag om norske spilleregler Han understreker at han ikke har studert avtalen mellom Norwegian og pilotene, og derfor ikke kan kommentere den.

- Uansett har konflikten vært svært viktig for norsk arbeidsliv, særlig for arbeidstakere, men også for arbeidsgivere. Det står nå et slag om spillereglene i norsk arbeidsliv, om den norske modellens skrevne og uskrevne regler, og om den tilliten mellom partene som vi gjerne skryter av, sier Folkestad.

UNNDRAR SEG ANSVAR: Selskapstekniske grep for å unndra seg arbeidsgiver- og tariffansvar vil endre spillereglene i den norske modellen, mener UNIO-leder Anders Folkestad. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
UNNDRAR SEG ANSVAR: Selskapstekniske grep for å unndra seg arbeidsgiver- og tariffansvar vil endre spillereglene i den norske modellen, mener UNIO-leder Anders Folkestad. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer
KONFLIKT MED VIRKNINGER: Konflikten mellom flygerne i Norwegian og ledelsen, her ved Bjørn Kjos, kan få stor betydning for arbeidslivet i Norge, mener UNIO-leder Anders Folkestad. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
KONFLIKT MED VIRKNINGER: Konflikten mellom flygerne i Norwegian og ledelsen, her ved Bjørn Kjos, kan få stor betydning for arbeidslivet i Norge, mener UNIO-leder Anders Folkestad. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet Vis mer