SHIPPING: Norske supplyredere seiler under mørke skyer. Foto: © Roger Hardy / Samfoto
SHIPPING: Norske supplyredere seiler under mørke skyer. Foto: © Roger Hardy / SamfotoVis mer

Norske supplyrederier kjemper for livet

Norske supplyrederier kan gå tom for penger i løpet av få år. Nå slåss de for livet på flere fronter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen):  Med økende gjeld og fallende egenkapital bærer det etter alt å dømme mot restrukturering for også det Ålesund-baserte rederiet Farstad Shipping, skriver Finansavisen.

Aksjen har falt med 93 prosent på Oslo Børs siden toppen. Børsverdien er barbert med over 7 milliarder kroner, fra 7,6 milliarder kroner i mai 2011 til 540 millioner kroner nå.

Lån forfaller Neste år forfaller et obligasjonslån på 400 millioner kroner, og året etter må det fremskaffes 1 milliard til for å gjøre opp med långiverne.

Fearnley Securities-analytiker Kim Andre Uggedal har modellert kontantbeholdningen til de ulike supplyrederiene i årene fremover. Med dagens forfallstrukturer går de fleste supplyrederiene tom for kontanter innen utgangen av 2019.

- Vi forventer flere løsninger av den typen Havila nå jobber med. Det må en real dugnad til fra aksjonærer, banker og obligasjonseiere for å få selskapene gjennom nedturen, sier Uggedal til Finansavisen.

I 2017 skal avdrag, gjeldsforfall og obligasjonslån for 1,9 milliarder kroner nedbetales, mens summen året etter er på 2,5 milliarder. Det inkluderer Farstads to obligasjonslån.

Med 1,4 milliarder kroner på konto ved utgangen av tredje kvartal - 700 millioner mindre enn ved inngangen til 2015, ser det krevende ut i kombinasjon med bratt fallende inntekter.

- Dette handler om inntekter og utgifter. Industriproblemet oppstår fordi det første elementet mer eller mindre har forsvunnet, mens det andre mer eller mindre ligger stabilt, sier Farstad-sjef Karl Johan Bakken til Finansavisen og retter en pekefinger mot analytikerne.

- I markedet er det en god innsikt i det som dreier seg om utgifter, men alle har ikke like god oversikt over inntektssiden. Vi som sitter tett på har et mer nyansert bilde. Heldigvis, sier Bakken og legger til at de legger konservative inntektsanslag til grunn når de kommuniserer med bankene.

«Om markedet holder seg stabilt, så klarer vi refinansieringen», uttalte finansdirektør Torstein Stavseng da rederiet la frem tallene for tredje kvartal i november.

Han sa også at arbeidet med å adressere gjeldsproblematikken for 2017 var påbegynt, inkludert refinansiering av obligasjonslånet som forfaller samme år.

Konsernsjefen vil ikke gå i detalj på det som skjer nå. Han vil heller ikke spekulere i hvorvidt rederiet kommer seg gjennom nedturen uten restrukturering og kapitalutvidelse.

- Jeg vil ikke spekulere uten substans. I den grad det er nødvendig med løsninger vil det komme i rimelig tid, forsikrer Farstad-sjefen.

Havila tar grep Utviklingen i aksjekursen forteller også det meste om utviklingen i Havila Shipping. Aksjen har falt 98 prosent fra toppen og 95 prosent det siste halve året.

Nå tar rederiet tar kraftige grep for å håndtere en høy gjeld og et svakt marked.

- Et eksempel på hvordan fremtidig refinansiering vil se ut, mener kredittanalytiker Thomas Faeh.

- Dette er selvfølgelig noe vi var nødt til å gjøre på et eller annet tidspunkt. De forfallene vi har fremover var vi ikke i stand til å gjennomføre uten å ta grep. Dette tar oss gjennom de utfordringene vi står overfor, sier konsernsjef Njål Sævik i Havila Shipping til Finansavisen.

Havila Shipping har vært blant supplyrederiene som var ventet å gjennomføre en større restrukturering for å holde hodet over vannet.

Med nærmere 6 milliarder kroner i gjeld, hvor flere av gjeldsforpliktelsene forfaller i år, og med fallende inntjening og utsikter til et svakt supplymarked de neste to årene, stod Sævik & co foran store finansielle utfordringer.

SHIPPING: Det var mer moro for styreformann i Havila Shipping ASA, Per Sævik (til venstre), og administerende direktør Njål Sævik den gangen selskapet ble notert på Oslo Børs i 2005. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
SHIPPING: Det var mer moro for styreformann i Havila Shipping ASA, Per Sævik (til venstre), og administerende direktør Njål Sævik den gangen selskapet ble notert på Oslo Børs i 2005. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX Vis mer

Med Swedbank som finansiell rådgiver tar rederiet nå affære.

Henter penger og skyver gjeld Havila Shipping foreslår å hente ny egenkapital. Samtidig har rederiet inngått avtale med sine sikrede og usikrede banklångivere om redusert avdragsbetaling i tre år, samt utsettelse av forfall og endringer i samtlige finansielle lånevilkår.

Hovedpunktene i restruktureringsløsningen er som følger:Selskapet henter 200 millioner kroner i ny egenkapital, hvor Sævik-familien garanterer for 102 millioner og tar sikte på å opprettholde nåværende eierandel.

De årlige avdragene for 2016 - 2018 blir redusert fra 530 millioner til 150 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Alle forfall og ballongforfall skyves ut i tid. Sikret gjeld forfaller nå til betaling 30. juni 2020, og all usikret gjeld forfaller 31. desember 2020.

De usikrede obligasjonseierne får ikke betalt renter til minst 2018.

- Når vi startet med dette var det ikke nok å snakke om seks eller 12 måneder. Nå tar vi høyde for tre dårlige år. Vi tror markedet kommer tilbake, og så får vi refinansiere igjen i 2019 i et annet marked, sier Sævik.

Håper på lysning snart DOF-sjef Mons Aase håper han ser lyset i enden av tunnelen i andre halvår. Aksjen har falt 94 prosent fra toppen.

- Vi kjemper på alle fronter, så får fremtiden vise hvordan det går, sier Mons Aase, konsernsjef i DOF til avisen.

DOF er tungt lastet med gjeld gjennom nedgangsperioden, og i april år forfaller et obligasjonslån på 422 millioner kroner.

- Vi er allerede i gang med å kjøpe tilbake obligasjonen, så den betaler vi tilbake.

I 2018 forfaller et obligasjonslån på 1,3 milliarder kroner.

- Er dere bekymret for gjelden?

- Alt bekymrer oss når markedet er så dårlig som det er, men DOF er et stort selskap med 70 fartøy og nærmere 40 milliarder i ordrebok, så det gjelder å se hele bildet, sier Aase til Finansavisen.

Flere økonominyheter Kraftig salgssignal på Oslo Børs - fallet kan bli stooort
Sissener: Børspanikken er en kjøpsmulighet
- Hva er det sentralbanken i Kina vet som ikke vi vet?

SHIPPING: DOF-sjef Mons Aase håper på et lys i tunnelen i andre halvår. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen
SHIPPING: DOF-sjef Mons Aase håper på et lys i tunnelen i andre halvår. Foto: Eivind Yggeseth / Finansavisen Vis mer