I BEREDSKAP: Tollvesnets superbåt TK Svinør var i beredskap dersom smuglerne som ble dramatisk tatt i Ålbæk i Danmark, hadde kommet seg unna og satt kursen for Norge. Foto: Per Flåthe / Dagbladet
I BEREDSKAP: Tollvesnets superbåt TK Svinør var i beredskap dersom smuglerne som ble dramatisk tatt i Ålbæk i Danmark, hadde kommet seg unna og satt kursen for Norge. Foto: Per Flåthe / DagbladetVis mer

Norske tollere ventet på smuglergjengen i denne superbåten

I tilfelle trioen skulle klare å flykte fra dansk politi.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

KRISTIANSAND (Dagbladet): Da dansk politi tok norske smuglere i Ålbæk, hvor Stein Kjetil Fredriksen (49) ble skutt og drept, lå tollvesenets superbåt TK «Svinør» i beredskap i Kristiansand.

Rundt seks millioner kroner koster den 13 meter lange tollkrysseren TK «Svinør». Båten er klar til innsats.

Da dansk politi aksjonerte mot de tre norske smuglerne, som forsøkte å stikke av i en såkalt hurtiggående rib, var norsk tollvesen varslet. En nordmann ble drept i den danske aksjonen, og en av de to arresterte ble såret i skytingen. Smuglersaken blir nå koblet til Nokas-miljøet.

- Vi var i beredskap i tilfelle smuglerne skulle unnslippe og sette kursen for Norge. Da ville vi tatt dem, sier tollinspektør Thorleif Andreassen i region Sør-Norge.

Han legger ikke skjul på en viss stolthet over å snakke om tollkrysseren, som nå gjør tollerne enda mer mobile.

Grov sjø Thorleif Andreassen vil imidlertid ikke fortelle hvor fort superbåten går. Slike opplysninger skal ikke komme smuglere og andre kriminelle for ørene.

- Nei, det kommenterer jeg ikke.

- Men det sparker vel fra når du gir gass?

- Det går fort, og den ligger godt i sjøen. Men best er nok båten i litt grov sjø, opp mot to meters bølgehøyde. Da har ikke de mindre lystfartøyene så lett for å slippe unna, sier Andreassen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Aksjonsbåt Tradisjonell patruljering kommer ikke båten til å bli satt inn i. Dette er oppgaver som Kystvakta og politiet skal ta seg av.

- Svinør kommer til å bli en aksjonsbåt. Patruljering blir alt for dyrt, forklarer Andreassen.

- Hva skal dere kontrollere?

- Vi har observert at den kommersielle trafikken sakker ned når den kommer opp mot norskekysten, og små, raske båter går ut for å møte dem. Slikt skal vi reagere på, sier han.

I tillegg vil alle de som nå legger båttruren til danske og svenske havner oppleve at tollerne ikke lenger bare står på kaia og møter dem ved retur. Med TK «Svinør» vil tollbetjenter også dukke opp midt i Skagerrak.

Kontrollere Andreassen forteller at det de er på jakt etter da, er alle dem som har lastet opp familiens seilende pryd med for mye tollfritt. I tillegg kommer de som forsøker å smugle inn fritidsbåter sjøveien, for å slikke unna hestekraftavgifter og andre avgifter.

Og for alle dem som nå tror at denne båten bare kommer til å være knyttet til Kristiansand.

- Denne båten kan brukes over hele Norge. Vi samarbeider med de andre tollregionene. Men den blir nok mest å se fra Vestfold og sørover, sier Thorleif Andreassen.