Ødelagt: Norsk veistandard går ut over konkurransekraften, viser en ny rapport fra World Economic Forum. Her har flom og store regnmengder tatt med seg deler av veien på Vigrestad i Rogaland. Foto: Carina Johansen  / NTB Scanpix
Ødelagt: Norsk veistandard går ut over konkurransekraften, viser en ny rapport fra World Economic Forum. Her har flom og store regnmengder tatt med seg deler av veien på Vigrestad i Rogaland. Foto: Carina Johansen / NTB ScanpixVis mer

Norske veier vurderes på nivå med Albania, Elfenbenskysten og Pakistan

Dårlig vegstandard svekker norsk konkurransekraft, viser ny rapport fra World Economic Forum.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag legger World Economic Forum (WEF) fram sin rapport om konkurransekraft i 144 land. Norge kommer alt i alt godt ut av det og er i følge organisasjonen på 11. plass i verden.

Men dårlig infrastruktur trekker oss nedover på lista. Her må vi se oss slått av hele 27 land. Og ser man enda mer spesifikt på kvaliteten på veier ligger Norge på 74. plass.

Våre nærmeste naboer på lista - altså de som WEF mener har veistandard på nivå med Norge - er landene Azerbadjan, Surinam, Albania, Indonesia, Elfenbenskysten, Pakistan, India og Etiopia.

De andre skandinaviske landene er alle blant de 21 øverste på lista.

Les hele rapporten her.

Også på jernbaneinfrastruktur står det dårlig til i Norge. Her havner vi på 36. plass, i selskap med Marokko, Panama, Aserbadjan og Ungarn. Torger Reve, professor ved Handelshøyskolen BI, har bidratt til analysene av Norge.   
 
- Det har vært satset for dårlig på vei og jernbane over tid, noe som har bidratt til å svekke norsk konkurransekraft. Nå har jo den nye regjeringen sagt at de vil gjøre noe med dette, så vi får se, sier han

Undersøkelsen baserer seg i stor grad på hvordan infrastrukturen oppleves i norske bedrifter.

Misfornøyd
Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen nærmest ramler av stolen når Dagbladet spør om han er fornøyd med plasseringen.

- Nei på ingen måte, men det overrasker meg ikke. Noe av det vi gikk til valg på var at dette må vi gjøre noe med. Veistandarden i Norge er alt for dårlig både for den daglige jobbreisen og for næringslivet som trenger å frakte varene sine, sier han.

Han vil ikke gi noe løfte om hvor på rangeringen Norge skal være etter fire år med blåblå regjering.

- Tiden for å gjennomføre prosjekter er nok mer enn fire år, men vi skal ha klatret en del. De største resultatene vil du se når vi har sittet i åtte år. Det handler både om å bruke mer penger og om at de pengene vi bruker skal brukes mer fornuftig.

Selv med spredd bosetning og bratt natur, mener han det ikke er noe i veien for at Norge skal ligge i toppen av en slik kåring.

- Hvis du ser på Østerrike (3. plass) og Sveits (9. plass) så ser du at det å ha mye fjell ikke er det samme som at man må ha dårlige veier. Vi må gjøre ting enklere. I Norge får du sære ekstrakostnader om du finner en snegle eller en frosk når du graver, sier han.

Emiratene har i følge WEF verdens beste veier. De dårligste kjøreforholdene finner du på Øst-Timor.

Realfagstrøbbel
I tillegg til dårlig infrastruktur er det stivbente regler på arbeidsmarkedet og dårlige kunnskaper i realfag som trekker ned norsk konkurransekraft, i følge World Economic Forum.

Våre kunnskaper i matematikk og naturfag er på  41. plass. Singapore, Finland, Belgia og Sveits er landene som i følge WEFs undersøkelse har den beste høyere utdanningen i realfag.

I følge rapporten står også dårlig til med forskning og utvikling i norske bedrifter, men her mener Reve at bildet er mer nyansert.

- Det skyldes blant annet industristrukturen i Norge. Oljebransjen driver med mye innovasjon som ikke slår ut på slike målinger, blant annet fordi innovasjonen skjer i prosjekter og dermed «forsvinner inn i systemet». Men selv om vi tar høyde for dette, er det klart at det er en jobb som må gjøres. Beskatningen i Norge sørger blant annet for at det er mer gunstig å spytte kapital inn i eiendom enn i risikable prosjekter. 

  
Politikerskryt
Norge skårer høyt på flere områder, og det er særlig i kategorien «makroøkonomisk miljø» vi skiller oss ut positivt. I følge organisasjonen har vi det aller beste makroøkonomiske miljøet i verden å drive forretninger i. Godt hjulpet av 5500 milliarder kroner i oljefondet har vi verdens beste kredittvurdering og noen av verdens beste muligheter til å styre inflasjonen.

- Vi har veldig god orden i statsfinansene. Vi er forsiktige folk, selv om vi har mye penger, sier Reve.

Domstolene, systemene for revisjon og sikring av minoritetseieres interesser vurderes som bunnsolide. Til og med norske politikere får gode skussmål. Vi ligger på fjerdeplass i verden når det gjelder tilliten til politikere.

Ellers blir Norge løftet av at vi er teknologisk avanserte og raske til å ta i bruk den nyeste teknologien, både i arbeidslivet og privat. Det er bare på Island at internett-bruk er mer utbredt enn i Norge.

- Ikke godt nok
Det norske finansmarkedet får også skryt. Våre banker er i følge WEF slettes ikke så dyre og det er lett så skaffe seg kapital om en vil starte ny virksomhet.

- Jeg mener 11. plass ikke er godt nok. Derfor er konkurransekraft en av regjeringens åtte hovedsatsingsområder. Dette er noe vi må jobbe med hele tiden, sier næringsminister Monica Mæland (H) på telefon fra Svalbard.
 
Hun lister opp en rekke tiltak regjeringen har satt i gang for å heve konkurranseevnen. Hun viser blant annet til at budsjettet for den næringsrettede forskningen er hevet med over 300 millioner kroner i år.
 
- Vi har også kuttet skatter- og avgifter for å dempe kostnadsnivået og for å bidra til å frigjøre kapital, slik at bedriftene kan bruke penger på å utvikle seg.  Vi er også opptatt av infrastruktur og samferdsel, samt forenkling. Alt i alt ønsker vi at næringslivet skal bruke mindre tid og penger på myndighetsrapportering og -krav og mer på å det næringslivet er best på, nemlig skape verdier, sier hun.