STYRER UNNA?: Verftsindustrien i Norge har kontrakter for 62 milliarder i ordrebøkene. Bildet er fra Rissa på Fosen-halvøya "The World of ResidenSea"ble bygget av Fosen Mekaniske Verksteder i 2001.
Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX
STYRER UNNA?: Verftsindustrien i Norge har kontrakter for 62 milliarder i ordrebøkene. Bildet er fra Rissa på Fosen-halvøya "The World of ResidenSea"ble bygget av Fosen Mekaniske Verksteder i 2001. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIXVis mer

Norske verft kan styre unna finansproblemene

Bare to-tre skipsbyggingskontrakter ved norske skipsverft er hittil blitt kansellert.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bare to-tre skipsbyggingskontrakter ved norske skipsverft er hittil blitt kansellert som følge av finanskrisen. I øyeblikket er det kontrakter for solide 62 milliarder kroner i verftenes ordrebøker.

- Jeg er optimist og tror at det aller meste av dette vil bli finansiert og bygd, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til NTB.

Han bygger ikke optimismen bare på ren intuisjon. Langt fra alle skip er finansiert i dag, men ifølge Holland er det helt normalt at finansieringen ikke er på plass før tidspunktet for byggingen nærmer seg. Det er kontrakter til langt ut i 2011 ved flere verft.

Har oppdrag

- At vi har mange kontrakter i dag som ikke er finansiert er derfor ikke noen unormal situasjon. At vi i tillegg har fått på plass ekstra ressurser hos Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) gir oss en tilfredsstillende situasjon. Et tredje element som er viktig er at mesteparten av ordrereserven på 62 milliarder kroner gjelder skip til oljeindustrien. Så lenge oljeprisen ikke faller vesentlig mer enn den har gjort, har disse skipene oppdrag når de er ferdige, sier Holland.

Da ordrereserven for skipsbyggingsindustrien var på topp i fjor var den helt oppe i 72 milliarder kroner. Nå er reservene på vei nedover. Likevel kontraheres det stadig nye skip. Hittil i år er det kontrahert skip for mellom 5 og 6 milliarder kroner.

Ser lyset

Holland ser det som svært positivt at Fiskarstrand verft på Sunnmøre nylig fikk ordre på en ny, stor ferje.

- Forrige gang det var krisetendenser snudde det etter at Fiskarstrand fikk en ferjekontrakt, så vi kan jo håpe på det samme denne gangen. Vi har i alle fall merket at det slett ikke er helt tørt i markedet, sier Holland.

Han mener at det er en annen situasjon for norsk skipsbygging enn for resten av verden i øyeblikket. Årsaken til dette er først og fremst at vi her i landet har tyngden av skipsbygging på offshorefartøyer.

Globalt problem

- Vår største utfordring er å være en presis leverandør. Der har vi gått fra å være veldig presis til å bli litt mindre presis. Årsaken er problemer med logistikk og leveranser av deler til skipene. Delene kommer fra store deler av verden, og det skal bare en manglende aksling til før en hel arbeidsoperasjon stanser opp, sier bransjesjefen.

I resten av verden har skipsbyggingsindustrien større utfordringer. Bilindustrien har problemer. Dermed har konteinerskip gått i bøyene og bestillinger av nye er blitt kansellert. Det samme gjelder for bulkskip. I Kina er planer om bygging av nye skipsverft lagt bort. Verftene konsentrerer seg om å levere i tide, for å unngå at rederne kan kansellere kontrakter som en følge av at verftene ikke overholder fristene.

(NTB)