Bare to-tre skipsbyggingskontrakter ved norske skipsverft er hittil blitt kansellert som følge av finanskrisen. I øyeblikket er det kontrakter for solide 62 milliarder kroner i verftenes ordrebøker.
- Jeg er optimist og tror at det aller meste av dette vil bli finansiert og bygd, sier bransjesjef Egil Holland i Norsk Industri til NTB.
Han bygger ikke optimismen bare på ren intuisjon. Langt fra alle skip er finansiert i dag, men ifølge Holland er det helt normalt at finansieringen ikke er på plass før tidspunktet for byggingen nærmer seg. Det er kontrakter til langt ut i 2011 ved flere verft.
Har oppdrag- At vi har mange kontrakter i dag som ikke er finansiert er derfor ikke noen unormal situasjon. At vi i tillegg har fått på plass ekstra ressurser hos Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) gir oss en tilfredsstillende situasjon. Et tredje element som er viktig er at mesteparten av ordrereserven på 62 milliarder kroner gjelder skip til oljeindustrien. Så lenge oljeprisen ikke faller vesentlig mer enn den har gjort, har disse skipene oppdrag når de er ferdige, sier Holland.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger