Norskeid skip forliste

NEW YORK/OSLO (Dagbladet): Seint i natt fant containerskipet «Summerwind» tre redningsflåter etter det forliste norskeide skipet «MV Vanessa». En omkommet er funnet - fem er fortsatt savnet. To av flåtene var tomme, mens det ombord i den tredje var folk som blinket til redningsmannskapene med lommelykter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

To av flåtene var tomme, mens det ombord i den tredje var folk som blinket til redningsmannskapene med lommelykter. Skipet forliste i Nord-Atlanteren utenfor Newfoundland ved 18.30-tida igår kveld , norsk tid.

Lt. Commander Glenn Chamberlain ved redningssentralen i Halifax sa til Dagbladet seint i natt at de ikke hadde fått bekreftet at det var flåten med ni av mannskapet fra Vanessa som var lokalisert. Det kom i natt et kystvaktskip fram til havaristedet, og de satte igang søk med hurtiggående fartøy.

Uvær

Det var ved 18.30-tida norsk tid i går kveld at mannskapet på 15 ombord i det norskeide lasteskipet Vanessa hoppet i sjøen og gikk i redningsflåtene. Lasten forskjøv seg på 5000-tonneren i et uvær med 40 knops vind og seks meter høye bølger.

Skipet eies av Eidsiva rederi i Oslo, hvor Oslos ordfører Per Ditlev-Simonsen er styreformann. Ti av mannskapet er fra Filippinene, fire fra Burma og én fra Nederland. Kapteinen er filippinsk.

- Ordføreren ble informert om ulykken umiddelbart etter at vi fikk meldingen, sier finansdirektør Dag Fredrik Arnesen i rederiet til Dagbladet.
Ordfører Ditlev-Simonsen eier bare 1,6 prosent av aksjene og har ingenting med den daglige driften av selskapet å gjøre, understreker Arnesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Redningsfly

Mens «Vanessa» var i ferd med å gå ned, mottok mannskapet om bord i containerskipet Summerwind nødsignalet og fikk varslet redningssentralen i Halifax, som i går samordnet redningsaksjonen.

Talsmann John Larsen ved redningssentralen forteller at et Hercules-fly med redningsutstyr ble sendt til havaristen.
Et maritimt patruljefly på vei til Island ble omdirigert og sendt til havaristedet.

John Larsen sier at sentralens eksperter regnet ut at mannskapet kunne overleve fra 9 til 17 timer i vannet ved den temperaturen. Hercules-flyet med redningsutstyret var framme på havaristedet ca fire timer etter at nødsignalet ble sendt ut.

Med seks meter høye bølger var sjøen for høy like etter havariet til at mannskapet på Summerwind kunne gjøre noe effektivt for havaristene, selv om de forsøkte med de begrensete midler de i går hadde til rådighet.

Store avstander


John Larsen sier planen var å sikre alle de overlevende muligheter til å kunne oppholde seg på redningsflåter iført overlevelsesdrakter inntil oppsynsskipet «Cape Roger» kunne nå fram til havaristedet ved tretida i natt.
Havariet skjedde langt til havs og John Larsen sier i natt at «avstandene er det største problemet vi har å hanskes med akkurat nå».

«M/V Vanessa» er et kjøleskip, og det hadde kunstgjødsel i sekker om bord da det sank. Skipet er bygd i Nederland, og Eidsiva kjøpte det i fjor. Det var på verksted for vedlikehold bare en uke før den siste reisen. Eidsiva rederi har til sammen ni skip i drift.

GIKK NED: Dette er det norskeide skipet «MV Vanessa», som forliste utenfor Newfoundlandskysten i går.