BEKYMRET: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV). Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX
BEKYMRET: Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV). Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIXVis mer

Norskspråklige kan bli minoritet i Oslo-skolen

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) er bekymret.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

I 2000 hadde 31 prosent av elevene i Oslo minoritetsbakgrunn. Nå er andelen 40 prosent. Andelen minoritetsspråklige elever i Oslo-skolen har vokst med ett prosentpoeng årlig, noe som betyr at elevene med norsk som morsmål vil være i mindretall i Oslo i 2021 om økningen fortsetter som i dag, skriver VG.

Skolebyråd Torger Ødegaard (H) erkjenner at det ikke er ideelt at stadig flere Oslo-skoler får et flertall av elever med etnisk minoritetsbakgrunn.

- Det er ikke ideelt med skoler som har 80-90 prosent elever med etnisk minoritetsbakgrunn. Men vi lever ikke i en ideell verden. Vi vil gjøre noe med det vi kan få gjort noe med, sier Ødegaard til VG. Han understreker at en elev er en elev, uansett bakgrunn.

Ap vil ha tiltak

Jan Bøhler, leder i Oslo Ap vil ha en nedre grense for hvor få norskspråklige elever det skal være på hver skole.

- Vi bør sikre minst en firedel etnisk norske elever på hver skole. Noe særlig lavere bør det ikke ligge hvis vi vil at norsk språk og kultur skal være fellesnevneren, sier han.

- Vi kommer raskt dit at minoriteten blir majoritet, hvis vi ikke har en aktiv politikk for å sikre en god miks blant elevene, sier Bøhler.

Han foreslår at skolegrensene justeres, slik at skolene får elever fra mer sammensatte boligområder. I tillegg vil Bøhler ha regler for å sette sammen klasser slik at ingen etnisk gruppe blir for dominerende. Bøhler tror etnisk norske foreldre vil godta tiltakene. Han understreker at Ap ikke ønsker bussing av elever fra vest til øst eller innen bydeler.

Vil ha bedre miks

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) mener det også er på tide å sette i verk tiltak.

- Man må tenke gjennom skolegrensene og hvor sosiale tiltak plasseres. Man må plassere sosialboliger flere steder i byen. Oslo har ikke tenkt godt nok på det, sier hun til VG Nett.

I likhet med Bøhler er hun bekymret over at det kan bli for stor ubalanse mellom skoler, der det noen steder er flust med elever med minoritetsbakgrunn, mens det på andre skoler er barn som mangler det hun kaller flerkulturell kompetanse.

- Målet for sammensetningen på en skole er å ha en god miks, slår hun fast.

Hun vil ikke si hva «god miks» innebærer, eller om det innebærer en viss prosentfordeling.

- Jeg vil ikke si noen prosenter. Økende antall minoriteter i Oslo-skolen er ikke et problem. Det er en utfordring, sier Halvorsen.

(NTB)