KUTTER HALVPARTEN: Nortura skal satse mer på produktene som selger best. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX .
KUTTER HALVPARTEN: Nortura skal satse mer på produktene som selger best. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX . Vis mer

Nortura kutter i vareutvalget

Nortura kutter over halve sortimentet

Nortura skal satse mer på de produktene som selger best og fjerner godt over 1.000 varer fra sortimentet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I dag produserer Nortura rundt 2.300 enkeltprodukter. Det tallet skal reduseres til rundt 1.000, skriver Nationen.

Strømlinjeformingen av vareutvalget skal gi rom for økt effektivitet og mindre svinn. I dag står de 340 mest populære produktene for 80 prosent av omsetningen. I motsatt ende av popularitetsskalaen genererer 1.100 varer bare 1 prosent av omsetningen.

- Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette med det. Det møter vi forståelse for også hos dagligvarekjedene, sier konstituert visekonsernsjef Lisbeth Svendsen i et brev fra Nortura til bøndene som eier samvirkebedriften. I det samme brevet forklarer salgs- og markedsdirektør Harald Bjerknes den nye satsingen.

- Vi må ha et godt salg av volumprodukter for å ta vare på våre eieres råvareavsetting og sørge for effektivitet i produksjonen. Derfor må vi ha mer fokus på volum- og kjerneprodukter, i stedet for å øke antall produkter.

Effektiviseringen skal gi effekt mot slutten av året.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer