BEKLAGELIG: Daniel Kirchhoff, talsperson for Norwegian, sier til Dagbladet i kveld at dette er «en riktig uheldig situasjon» og at de tok kontakt med Fürst søndag kveld. FOTO: ESPEN BRAATA / NTB SCANPIX
BEKLAGELIG: Daniel Kirchhoff, talsperson for Norwegian, sier til Dagbladet i kveld at dette er «en riktig uheldig situasjon» og at de tok kontakt med Fürst søndag kveld. FOTO: ESPEN BRAATA / NTB SCANPIXVis mer

Norwegian: - En riktig uheldig situasjon

Svarer på innlegg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dagbladet trykker i kveld et leserinnlegg fra Maria Fürst som i helga ble stående igjen på bakken i Oakland da Norwegian-flyet som skulle ta henne og familien hjem til Norge ikke ville ta henne med av frykt for at hun skulle få et allergianfall om bord.

- Etter mye om og men — og uten å ha snakket med meg personlig — bestemte kapteinen seg for at jeg var uønsket på flyet. Han så visst for seg et worst case scenario der flyet måtte lande i isødet på Grønnland fordi jeg hadde fått et anafylaktisk sjokk ombord i flyet hans, skriver Fürst.

«Uheldig situasjon» Hun forteller videre at det som provoserte henne mest var behandlingen hun fikk etter at det ble klart at hun ikke fikk være med flyet.

- Det eneste jeg fikk av informasjon var at alle familiens 4 kofferter var på vei tilbake til rullebåndet og nå mitt ansvar. Dråpen som fikk begeret til å renne over for meg, var imidlertid da jeg til slutt ble informert om at jeg selv var ansvarlig for å kjøpe ny billett hjem, fordi jeg ikke hadde hatt de nødvendige medisinene i orden.

Daniel Kirchhoff, talsperson for Norwegian, sier til Dagbladet i kveld at dette er «en riktig uheldig situasjon» og at de tok kontakt med Fürst søndag kveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi ville se hvordan vi kunne hjelpe med å få henne hjem så fort som mulig. Dette innebar et tilbud om å ordne hjemreisen for henne, sier han.

- Kan ikke garantere medisiner Han sier videre at selskapet har klare retningslinjer for reisende med nøtteallergi, som «skal sikre at passasjeren får en trygg flyving».

- For det første skal informasjonen om at den reisende har nøtteallergi meddeles vårt kontaktsenter innen avreise, og i tillegg må man selv medbringe egne medisiner hvis disse trengs.

Fürst sier at hun forhørte seg om mannskapet hadde de nødvendige medisinene om bord, men Kirchhoff sier at det ikke nødvendigvis er tilstrekkelig.

- Vi kan ikke garantere at vi har relevante medisiner om bord, eller at personalet kan administrere dem. Til slutt er det alltid kapteinen som har det overordnede ansvar for alles sikkerhet om bord og dermed den endelige beslutning, sier han

Men dere har forståelse for at det er en fortvilende situasjon å bli satt i?

- Ja det gjør vi virkelig, og det er veldig trist at det som skjedde skjedde. Maria kan kontakte oss, og så skal vi nok finne en løsning på situasjonen.