«SCREWED UP»: - Jeg tror at de lenger oppe i Norwegian ikke engang er klar over hva som foregår og hvor ille OSM har rotet det til for dem, sier lederen for de amerikanske kabinansattes fagforening NCCA, Valentin Lorien, om Norwegians bemanningsselskap OSM Aviation.
«SCREWED UP»: - Jeg tror at de lenger oppe i Norwegian ikke engang er klar over hva som foregår og hvor ille OSM har rotet det til for dem, sier lederen for de amerikanske kabinansattes fagforening NCCA, Valentin Lorien, om Norwegians bemanningsselskap OSM Aviation.Vis mer

USA-tillitsvalgt hardt ut mot Norwegians bemanningsselskap:

- Norwegian-ansatte straffes for å ha dannet fagforening

- Tror ikke Norwegians ledelse vet hva som foregår.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det drar seg kraftig til i de amerikanske kabinansattes tarifforhandlinger med Norwegians bemanningsselskap OSM Aviation, hvor Norwegian eier 50 prosent.

- Jeg tror at de lenger oppe i Norwegian ikke engang er klar over hva som foregår og hvor ille OSM har rotet det til for dem, sier Valentin Lorien, president i Norwegian Cabin Crew Association (NCCA).

- Fortsatt sint

Slik Dagbladet skrev torsdag, skyldes den siste krangelen at OSM Aviation nekter å trekke NCCA-kontingenten fra de kabinansattes lønn.

Lorien tror at dette er en gjengjeldelsesaksjon fra en av OSMs forhandlere.

- Han sa at han fortsatt er sint for at vi har organisert oss. Jeg tror han grep denne muligheten til å straffe oss, sier Lorien.

Han skulle gjerne ha byttet ut denne forhandleren, som er leder for OSMs amerikanske virksomhet.

- Han er ikke er i stand til å forhandle om en tariffavtale, sier Lorien.

På grunn av det anstrengte forholdet til OSM Aviation, fikk NCCA nylig inn en statlig mekler i de pågående tarifforhandlingene.

Lorien beklager at Norwegian lar OSM Aviation føre tarifforhandlingene, selv om myndighetene har avgjort at også Norwegian er arbeidsgiver for de amerikanske kabinansatte.

«Den harde måten»

Uten å kunne trekke kontingenten av lønna, vil NCCA ifølge Valentin Lorien ikke ha ressurser til å kjempe på egen hånd for de kabinansatte.

For å komme ut av denne knipa har NCCA-styret nå bedt medlemmene om lov til å slutte seg til den landsomfattende fagforeningen Association of Flight Attendants (AFA) - som i årevis har kjempet mot å la Norwegians irske datterselskap Norwegian Air International (NAI) få flytillatelse til USA.

Som en pådriver for kampanjen «Deny NAI», har AFA vært en av Norwegian-sjef Bjørn Kjos mest profilerte amerikanske motstandere. Blant annet på grunn av denne kampanjen måtte Norwegian Air International vente i tre lange år på en flytillatelse til USA.

Lorien forteller Dagbladet at han på forhånd advarte OSM om at NCCA om nødvendig ville melde seg inn i en nasjonal fagforening.

- Selvfølgelig hørte de ikke på meg, og gjorde det på den harde måten.

HAR MØTT MOTSTAND: I 2013 åpnet konsernsjef Bjørn Kjos Norwegians første direkterute til New York på Gardermoen. Nå kan en av hans mest profilerte motstandere i USA, fagforeningen AFA, bli forhandlingsmotpart for flyselskapet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
HAR MØTT MOTSTAND: I 2013 åpnet konsernsjef Bjørn Kjos Norwegians første direkterute til New York på Gardermoen. Nå kan en av hans mest profilerte motstandere i USA, fagforeningen AFA, bli forhandlingsmotpart for flyselskapet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer

- Har fullmakter

Ifølge OSM Aviations kommersielle direktør Fredrik Øygard ønsker selskapet å forhandle i en respektfull og konstruktiv atmosfære. Han skriver at dette har preget forhandlingene i alle andre land der OSM har inngått avtaler med de ansattes fagforeninger.

«Vi vil arbeide videre for å få på plass en avtale med NCCA så snart som mulig, og så lenge forhandlingene pågår vil det ikke være riktig av oss å kommentere enkelttema offentlig. Det eneste vi kan legge til er at vår forhandlingsleder er øverste leder for vår virksomhet i USA, og dermed innehar nødvendige fullmakter til å inngå tariffavtale på vegne av selskapet», skriver Øygard til Dagbladet.

Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen skriver at «de fleste av våre piloter og kabinansatte er fagorganisert», og at Norwegian «ønsker å få på plass en tariffavtale for våre amerikanske kolleger.»

«Vår samarbeidspartner OSM Aviation er formell arbeidsgiver for vårt amerikanske kabinpersonale og er derfor avtalepart i forhandlingene med fagforeningen i USA. Forhandlinger skal skje bak lukkede dører mellom partene, men dersom disse ikke skjer på en skikkelig og profesjonell måte, vil vi naturligvis følge opp det med OSM Aviation», skriver Sandaker-Nielsen.