- USERIØS OPPLÆRING, INGEN HJERTESTARTER OG ALLTID FORSINKET: Tvangsutleide kabinansatte er bekymret for sikkerheten under de slovakiske reglene. Etter at Dagbladet var i kontakt med Norwegian, har flyselskapet innstallert hjertestartere. Foto: Johan Nilsson/ NTB scanpix
- USERIØS OPPLÆRING, INGEN HJERTESTARTER OG ALLTID FORSINKET: Tvangsutleide kabinansatte er bekymret for sikkerheten under de slovakiske reglene. Etter at Dagbladet var i kontakt med Norwegian, har flyselskapet innstallert hjertestartere. Foto: Johan Nilsson/ NTB scanpixVis mer

Norwegian-ansatte: - Vi er bekymret for sikkerheten

Norwegian fjernet hjertestarter og akutt-medisin under lånte slovakiske piloter. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flyselskapet har inngått såkalte "damplease" leieavtaler, der Norwegian stiller med fly og kabinansatte og det slovakiske selskapet Go2Sky stiller med piloter.

I sommer skal 27 av Norwegians kabinansatte jobbe under de slovakiske pilotene. Etter det Dagbladet erfarer skal minst 18 av disse blitt leid ut mot sin egen vilje.

- Vi har protestert høylytt og en har sagt opp i protest, sier er en av de tvangsflyttede Norwegian-ansatte, som ønsker å være anonym i frykt for å miste jobben.

Lørdag ble over tusen passasjerer rammet da 18 flyvninger med lavprisselskapet ble kansellert på kort varsel. Kanselleringene skyldtes blant annet bemanningsproblemer.

Bekymret for sikkerheten

Med slovakiske piloter følger slovakiske driftstillatelser. Norwegian sine ansatte måtte derfor få opplæring i den spesifikke driftstillatelsen.

- Konverteringskurset var uoversiktlig, dårlig planlagt og helt useriøst. Alle fikk godkjent og utlevert sertifikatet før testen var rettet. Det gjør oss alvorlig bekymret for sikkerheten, sier den anonyme kabinansatte.

- I Norwegian sine fly er det dessuten alltid hjertestarter og akuttmedisin, et såkalt Emergency Medical Kit, ombord. Dette ble fjernet fra flyet, da de slovakiske driftstillatelsene ikke krever dette. I tillegg skjer det stadige kommunikasjonsfeil da flere av de slovakiske pilotene snakker dårlig engelsk.

Installerte hjertestartere på dagen

Norwegian avfeier de ansattes bekymring for sikkerheten.

- Go2Sky er godkjent av europeiske- og norske luftfartsmyndigheter. Norwegian har hjertestarter om bord alle sine fly – nå også ombord i Go2Sky. Vi har flere eksempler der hjertestarter har bidratt til å redde liv og alle våre kabinansatte er trent opp til å bruke dette, sier Astrid Mannion, pressekontakt i Norwegian.

Etter Dagbladet var i kontakt med Norwegian, kom denne SMS'en fra kabinansatte: "Fikk akkurat installert hjertestarter ombord!"

- Ja, jeg tror den kom på plass i dag. Det har forøvrig alltid vært planen at Go2Sky skulle ha hjertestarter, sier Mannion, når Dagbladet spør om hjertestarteren ble installert samme dag.

Flyet har vært uten hjertestarter i tre uker.

Rammet: Familien Wethal anslår å ha brukt 20 000 kroner ekstra da flyet ble kansellert.

Sa opp i protest

Ifølge tariffavtalen til de ansatte, skal slike avtaler bare gjøres i enighet med fagforeningen.

- Vi føler oss maktesløse og dolka i ryggen. Vi har kranglet høylytt uten å bli hørt. Nå er flere sykemeldte og en har sagt opp i protest.

- I utgangspunktet ønsket Norwegian at dette skulle være frivillig, men da det ikke var tilstrekkelig antall som meldte seg frivillig, ble de resterende tvangsoverført etter fartstid i selskapet, sier Marit Lindén i Norwegians Kabinforening.

Hun understreker at det er uheldig å tvinge ansatte over i en annen driftstillatelse, men at de utlånte ble valgt etter ansiennitet.

- Det stemmer overhodet ikke. I tillegg til at flere erfarne kabinsjefer er tatt ut på tvang, har dette skapt en situasjon der de med tidsbegrensede kontrakter ikke tør å si noe, i frykt for å ikke få fornyet kontrakt, sier den anonyme kabinansatte.

Forsinket hver dag

De fleste rutene har destinasjoner rundt middelhavet, og de ansatte slipper overnattinger.

- På en måte er det gunstig å komme hjem hver dag, men grunnlønna er så lav at storparten av lønna er diettpenger og ulempetillegg. For å ikke gå i minus har Norwegian sagt av vi skal få dobbel provisjon, det vil si 1,5 prosent av det som selges ombord. Det dekker ikke det vi ellers hadde tjent.

Ifølge kabinansatte har også Norwegian og Go2Sky store kommunikasjonsproblemer.

- Ansatte blir satt opp feil fordi operasjonsavdelingene i det slovakiske og norske selskapet ikke klarer å snakke sammen. Den ene aner rett og slett ikke hva den andre gjør! Dette er uforutsigbart for oss, men rammer også de reisende. Vi har forsinkelser hele tiden.

Norwegian: - Sikkerheten kommer alltid først

- Her er det ikke snakk om tvang; flere av våre ansatte har ønsket å jobbe ombord på Go2Sky selv, mens andre har blitt kalt ut. Vi har hatt en god dialog med de dette gjelder og de har blitt kompensert lønnsmessig, sier pressekontakt Mannion.

Hun sier de ikke kjenner seg igjen det at nyansatte ikke tør å si fra.

- Alle som jobber i Norwegian har et ansvar for å skape et godt arbeidsmiljø. Åpenhet og toleranse er kjerneverdier hos oss.

Kommunikasjonsproblemer mellom operasjonsavdelingene har de heller ikke opplevd.

- Det er klart at en «damplease»-prosess tar litt tid, blant annet fordi vi må sikre at alle prosedyrer er i orden før vi flyr. Sikkerheten kommer alltid først, avslutter Mannion.