FULL FORVIRRING: Arne Kristian Stech (65) og kona fikk beskjed om at de måtte betale over 4800 kroner for to plasser på ekstraflyet som Norwegian har satt opp fra Las Palmas i Spania i morgen, fordi det bare var "dyre plasser" igjen. Norwegian forklarer det hele som en misforståelse, og lover at ekteparet skal få reise gratis hjem i morgen. Foto: Scanpix / privat
FULL FORVIRRING: Arne Kristian Stech (65) og kona fikk beskjed om at de måtte betale over 4800 kroner for to plasser på ekstraflyet som Norwegian har satt opp fra Las Palmas i Spania i morgen, fordi det bare var "dyre plasser" igjen. Norwegian forklarer det hele som en misforståelse, og lover at ekteparet skal få reise gratis hjem i morgen. Foto: Scanpix / privatVis mer

Norwegian ba Arne betale 2400,- for plass på ekstrafly

- Med vantro sitter vi her fastlåst på Kanariøyene. - En misforståelse, sier Norwegian.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Arne Kristian Steck (65) og kona skulle egentlig reist hjem fra Las Palmas i går, men grunnet flygelederstreiken i Spania ble flyet deres kansellert.

I dag leste Stecks datter, Christina Steck (49) at Norwegian setter opp ekstrafly for å hente hjem passasjerene som fikk flyene sine kansellert. Hun tok kontakt med flyselskapet for å høre om foreldrene kunne få plass på dette flyet.

- Det var mulig å få plass mot et ekstragebyr på drøyt 4800 kroner, for det var bare «dyre plasser» igjen, var svaret Norwegian ga meg, forteller Christina til Dagbladet.

Takket nei Hun prøvde å argumentere med at foreldre opprinnelig skulle reist med flyet som ble kansellert i går.

- Men nei, de svarte at det kunne de ikke så lenge de hadde valgt å kansellere den opprinnelige billetten, sier Christina.

Hun valgte å takke nei på vegne av foreldrene.

- Jeg mener de kan bo godt på hotell for 4800 kroner frem til onsdag.

Ikke nett-tilgang Foreldrene, som har vært på ferie på Gran Canaria - Mogán, har verken PC eller internettilgang.

Arne Kristian sendte i går derfor en smskopi til datteren som inneholdt en link til reservasjonen fra Norwegian, slik at hun kunne hjelpe dem med å endre hjemreisen på nettet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg søkte først nyhetsoppdatering på Norwegians hjemmeside om streiken og stengt, spansk luftrom. Den var veldig generell og lite informativ. Mine foreldres fly stod ikke en gang oppført som kansellert. Men ved å sjekke reservasjonen, fant jeg at flighten var kansellert. Jeg så også at Norwegian ikke hadde noen avganger neste dag, sier Christina.

Fullbooket Hun oppdaget deretter at det var en ny avgang mandag 6/12.

- Jeg forsøkte å endre billetten, men innen jeg hadde kommet til siste, bekreftende nettside, kom beskjeden om at flighten var fullbooket.

Hun forsøkte deretter å endre utreise til tirsdag 7/12, men fikk igjen samme resultat; fullbooket/utsolgt.

- Neste alternativ var onsdag 8/12. Det syntes jeg var vel lenge å vente. Det ble jo da snakk om tre tapte arbeidsdager. Jeg endret likevel hjemreisen til onsdag å sikre dem plasser. Deretter tok jeg telefonisk kontakt med Norwegian, for å høre om det virkelig ikke var andre muligheter. Svaret var nei.

SAS hadde også ledige plasser til Norge den 8/12, men Christina valgte å bestille hjemreise med Norwegian fordi hun ville opprettholde et klart mønster i hendelsesforløpet.
   
Ikke mulig - Men så våkner jeg i dag til Dagbladet.nos artikkel om at det settes opp en ekstraavgang fra Las Palmas i morgen. Jeg hiver meg på telefonen og kommer igjennom etter 25 minutter.

Og det er da hun får det beskjeden om at plassene er tilgjengelig, men at de koster over 2400 kroner per stykk..

- Jeg spurte Norwegian om det virkelig ikke er mulig å for mine foreldre å reise hjem i morgen uten å betale 4800 ekstra? Svaret var nei.

- Selger til høystbydende Arne Kristian Steck forteller at han og kona allerede har betalt 8000 kroner for ferieturen til Gran Canaria.

- Med vantro sitter vi her fastlås på Kanariøyene. Når Norwegian setter opp et ekstrafly, trodde vi det var for å få de reisene hjem. Jeg synes det er merkelig at de vil ha over 2000 kroner ekstra for disse billettene, sier han til Dagbladet.

Han tror Norwegian gjør dette fordi han og kona allerede har sikret seg en plass på flyet som går hjem til Norge onsdag 8/12.

- Jeg synes det er spekulativt at de som allerede har sikret seg plass hjem ikke blir tatt hensyn til, og at Norwegian i stedet selger de ledige plassene på ekstraflyet til høyestbydene, sier Arne Kristian.

- Vi får reisen på onsdag dekket, men var ikke poenget med ekstrafly å få hjem oss som sitter fast her hjem? Jeg skulle egentlig vært på jobb på mandag, og mister tre arbeidsdager, sier han.

- En misforståelse - Her må det ha skjedd en misforståelse, sier  presse- og informasjonssjef Åsa Larsson i Norwegian, når hun for høre om hva som har skjedd med Arne Kristian Stech og kona.

Alle som har fått kansellert sine avganger skal få reise gratis hjem, presiserer hun.

Også når de allerede har booket om billetten til for eksempel onsdag?

- Ja, nå som vi har satt inn ekstrafly skal de kunne få det.

Hun ber Stech ta kontakt med kundeservice på nytt, slik at de kan booke om billettene på nytt, og reise gratis hjem i morgen.

Etter at Dagbladet gjorde Norwegian oppmerksomme på saken, skal flyseselskapet nå ha ordnet opp. Christina Stech sendte Dagbladet nylig følgende meldig:

- Jeg har den glede å meddele at Norwegian har ordnet opp. Mine foreldre får reise hjem i morgen ettermiddag uten å bli belastet ekstra gebyrer.