Norwegian Bank-salget: Flyselskapet bundet til banken gjennom ti-årsavtale

Norwegian Bank-salget: Første trinn i planen for å fylle kassa

Men flyselskapet er fortsatt bundet til Norwegian Bank med «uoppsigelig» avtale.

- SKAL VOKSE SAKTERE: - Vi er bare i en fase der vi ikke skal vokse like raskt, sier Norwegians strategidirektør Tore Østby. Her sammen med nå avgått konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix
- SKAL VOKSE SAKTERE: - Vi er bare i en fase der vi ikke skal vokse like raskt, sier Norwegians strategidirektør Tore Østby. Her sammen med nå avgått konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Terje Bendiksby/NTB ScanpixVis mer

Mandagens salg av flyselskapet Norwegians aksjer i Norwegian Bank for 2,2 milliarder kroner har vært på trappene lenge - i hvert fall siden 11. juli i år.

Da presenterte selskapet salget som en av flere muligheter for å frigjøre kapital.

- Vi sa jo i presentasjonen at det var en av de tingene vi vurderte å gjøre, sier strategidirektør Tore Østby til Dagbladet.

Salget fikk mandag flyselskapets aksjekurs til å stige.

Flere kort i ermet

Flyselskapets netto rentebærende gjeld er på svimlende 61 milliarder kroner, men et obligasjonslån på cirka 2,5 milliarder kroner (250 mill. euro) er kanskje det som har tynget mest.

Det forfaller nemlig allerede i desember.

Etter salget av aksjene i Norwegian Bank bør selskapet være mye bedre rustet. Og enda har flyselskapets fungerende konsernsjef Geir Karlsen flere kort i ermet.

FORTSATT TETT: Flyselskapet Norwegian skal fortsatt ha et tett samarbeid med Norwegian Bank, forteller selskapets strategidirektør. Foto: NTB Scanpix
FORTSATT TETT: Flyselskapet Norwegian skal fortsatt ha et tett samarbeid med Norwegian Bank, forteller selskapets strategidirektør. Foto: NTB Scanpix Vis mer

For å få nye lån, kan ubrukte «slots» – altså rettigheter til å lande/ta av på flyplasser - brukes som sikkerhet. Også «slots» som er i bruk kan brukes slik, som på Gatwick ved London.

- Slot’ene på Gatwick er alene verdsatt av andre til 300-350 millioner dollar, sier Østby til Dagbladet.

Flere smarte grep

En annen mulighet er å danne «joint ventures» (samarbeidsselskaper) med en partner som kan være et leasing-firma (flyutleiefirma), og legge fly som Norwegian ennå ikke har fått levert inn i disse selskapene.

En tredje mulighet er å ta opp et nytt obligasjonslån - altså et børsnotert lån med en mengde långivere. For tida har Norwegian tre slike lån, hvorav det ene forfaller i desember i år.

- Det viktigste vi gjør er å bedre lønnsomheten slik vi har sett denne våren. I tillegg har vi en rekke andre tiltak og salgsmuligheter, sier Østby.

- En tid for alt

Ifølge ham har verken meldingen om innstilte USA-flygninger med Boeings 737MAX-fly - som nå har stått på bakken i et halvt år etter store flykatastrofer - eller løse deler fra et Dreamliner-fly i Italia nylig, hatt betydning for at Norwegian nå selger sine bankaksjer.

- Det er en tid for alt. Det er to år siden vi bestemte oss for at vi ikke skal eie bankaksjene langsiktig, da vi omdefinerte dem fra en strategisk til en finansiell investering. Nå går vi inn i en fase der vi ikke skal vokse raskt og ta nye posisjoner.

- Er dere i en nedbyggingsfase?

- Nei, vi er bare i en fase der vi ikke skal vokse like raskt, sier Tore Østby.

Beholder bank-samarbeid

Østby forklarer at Norwegian kan være trygg på å beholde det gullkantede samarbeidet med Norwegian Bank, selv etter salget av aksjene.

Han sier at selskapet etter å ha tegnet en tiårig avtale med banken i fjor ikke lenger har behov for å eie aksjene.

Det viktigste ved samarbeidet med banken er lojalitetsprogrammet: Flyselskapet tilbyr kundene bankkort, og hver gang kundene bruker det får de poeng som kan brukes til flyreiser.

- Tiårsavtalen fra i fjor er i prinsippet uoppsigelig, så vi binder oss til å bruke det kortet og samarbeide med den banken, og banken er bundet opp mot oss, sier Tore Østby.