I KONFLIKT: Konsernsjef Bjørn Kjos i flyselskapet Norwegian har fått sinte nordmenn på nakken etter at selskapet i dag så seg nødt til å kansellere flere flyvninger. Foto: NTB scanpix
I KONFLIKT: Konsernsjef Bjørn Kjos i flyselskapet Norwegian har fått sinte nordmenn på nakken etter at selskapet i dag så seg nødt til å kansellere flere flyvninger. Foto: NTB scanpixVis mer

Norwegian bekrefter konflikt med pilotene

Pilotene har sagt opp «fridagskjøp-avtalen».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere hundretalls passasjerer er rammet etter at 18 flyvninger med lavprisselskapet Norwegian ble kansellert i dag. Ifølge pressetalskvinne Linda Olsen i selskapet skyldes flere av kanselleringene mangel på mannskap.

Men overfor VG bekreftet Parat tidligere i dag at samme dag som kanselleringene i Norwegian startet, utløp en overtidsavtale mellom flyselskapet og pilotene.

- Vi har sagt opp fridagskjøps-avtalen som følge av en uenighet om bruken av den med arbeidsgiverne, sier leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud til Dagbladet.

Norwegian har gjennom mange år benytta seg av avtalen, som innebærer at selskapet kjøper fridager som pilotene i utgangspunktet har. Saken skal nå opp for arbeidsretten, men inntil videre har pilotene fått beskjed om å forholde seg til avtalen.

- Er uenigheten mellom partene årsaken til kanselleringene?

- Jeg har ikke fått signaler om at det pågår en aksjon, og hvis jeg hadde blitt kjent med en slik type aksjon, så hadde jeg tatt avstand fra det.

- Har en stor utfordring

Bakgrunnen for konflikten skal være at pilotene mener avtalen baserer seg på overtid, og for lite på fast bemanning.

Det bekrefter leder i fagforeningen Norwegian Union, Halvor Vatnar.

- Når du planlegger produksjon med bruk av piloters fridager, da har man en stor utfordring fordi det forutsetter at den enkelte pilot er villig til å jobbe den fridagen. Da oppstår det slike situasjoner som det vi ser i dag, sier Vatnar og sikter til ferieklare nordmenn som er rammet.

Han legger til at kanselleringene ikke burde komme som en overraskelse på Norwegian, fordi selskapet i lang tid har basert driften på bruk av overtid og med vilje valgt å ikke ansette tilstrekkelig med piloter.

- De planlegger med overtid for å avvikle ordinær produksjon, sier han.

Professor Eli Moen ved Handelshøyskolen BI mener avvikling av avtalen handler om at pilotene ønsker å sende et tydelig signal til ledelsen.

- Arbeidsreguleringene mellom ledelsen og de ansatte i Norwegian har endret seg dramatisk de siste åra. Det er en stor glede i livet å være fast ansatt, og pilotene i Norwegian ønsker fast ansettelse. Men den situasjonen pilotene har havnet i ødelegger for arbeidsgleden deres, sier Moen og legger til:

KRITISK TIL LEDELSEN: Halvor Vatnar leder fagforeningen for pilotene i Norwegian. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
KRITISK TIL LEDELSEN: Halvor Vatnar leder fagforeningen for pilotene i Norwegian. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Vis mer

- Vil du jobbe og slite for en arbeidsgiver som går ut offentlig og forteller at du er en trussel mot selskapet?

Norwegian bekrefter uenighet

Norwegian har vært ordknappe, men overfor Dagbladet bekrefter de nå at det har vært en uenighet mellom partene.

- Det har vært en uenighet angående fridagskjøp, en attraktiv ordning både for kabinansatte og piloter. Det vil si at den ansatte får en godt betalt ekstravakt og selskapet får avviklet travle perioder som denne måneden. Det var derfor en overraskelse for oss at Parat sa opp denne avtalen midt i en tariffperiode, skriver pressetalskvinne Astrid Mannion i Norwegian i en mail

Hun skriver vider at selskapet ikke kan ansette flere piloter om sommeren enn det de har jobb til gjennom hele året, og at avtalen derfor har vært bra for selskapet og bra for de ansatte som har muligheten til å jobbe noe ekstra.