RUTINEENDRING: - Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier flygeleder Taraldsen om den annonserte regelendringen. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
RUTINEENDRING: - Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier flygeleder Taraldsen om den annonserte regelendringen. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Norwegian endrer rutinene som følge av Germanwings­katastrofen

- Et perspektiv på 24 timer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter at det i løpet av formiddagen og ettermiddagen i dag ble klart hvilket drama som utspilte seg da Germanwings Flight 4U9525 styrtet på tirsdag, har Norwegian bestemt seg for å ta grep. Det skriver NRK.

De endrer rutinene sine med umiddelbar virkning. Det sier flygesjef i selskapet, Gudmund Taraldsen, til Dagbladet.

- Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier Taraldsen om den annonserte regelendringen.

I USA har de allerede slike regler, mens det her i Europa er frivillig om flyselskapene skal følge en slik praksis. Det er nemlig EUs organ for flysikkerhet, EASA, som legger føringer for EØS-landene.

- Vi har lagt oss på linje med USA her for å sikre oss om at det skulle skje noe med vedkommende som sitter igjen, og at han eller hun ikke er i stand til å gjøre jobben sin, sier Taraldsen.

- Det er jo nærliggende å spørre - har ikke Germanwings-katastrofen noe med dette å gjøre?

- Vi har visst om den amerikanske regelen lenge. Det har vært en sak vi har diskutert fra tid til annen uten at vi har gjort noe konkret med reglene våre. Men du kan jo si at vi tok fram igjen den blokka igjen nå og satte igang.

- Hvor raskt regner dere med å ha disse endringene på plass?

- Vi snakker nok om et perspektiv på 24 timer. Det må via Luftfartstilsynet først for deres godkjenning da det er en formell forandring av våre interne rutiner. De må godkjenne, sier Taraldsen.