Norwegian endrer rutinene som følge av Germanwings­katastrofen

- Et perspektiv på 24 timer.

RUTINEENDRING: - Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier flygeleder Taraldsen om den annonserte regelendringen. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
RUTINEENDRING: - Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier flygeleder Taraldsen om den annonserte regelendringen. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Etter at det i løpet av formiddagen og ettermiddagen i dag ble klart hvilket drama som utspilte seg da Germanwings Flight 4U9525 styrtet på tirsdag, har Norwegian bestemt seg for å ta grep. Det skriver NRK.

De endrer rutinene sine med umiddelbar virkning. Det sier flygesjef i selskapet, Gudmund Taraldsen, til Dagbladet.

- Vi holder på med å endre rutiner. Vi skriver og justerer det mens vi snakker her. Det går i korthet ut på at vi skal ha to personer i cockpit til enhver tid. Om den ene må ut av en eller annen grunn, skal en annen fra besetningen oppholde seg i cockpit så lenge den andre er ute, sier Taraldsen om den annonserte regelendringen.

I USA har de allerede slike regler, mens det her i Europa er frivillig om flyselskapene skal følge en slik praksis. Det er nemlig EUs organ for flysikkerhet, EASA, som legger føringer for EØS-landene.

- Vi har lagt oss på linje med USA her for å sikre oss om at det skulle skje noe med vedkommende som sitter igjen, og at han eller hun ikke er i stand til å gjøre jobben sin, sier Taraldsen.

- Det er jo nærliggende å spørre - har ikke Germanwings-katastrofen noe med dette å gjøre?

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.