TRANSPORT: Bjørn Kjos la frem milliardresultat i 3. kvartal 2015, men det var ikke godt nok for investorene på Oslo Børs. Foto: Thomas Rasmus skaug / Dagbaldet
TRANSPORT: Bjørn Kjos la frem milliardresultat i 3. kvartal 2015, men det var ikke godt nok for investorene på Oslo Børs. Foto: Thomas Rasmus skaug / DagbaldetVis mer

Norwegian faller kraftig på børsen etter milliardresultat

Norwegian la frem sterke tall for 3. kvartal, men ikke alle var fornøyd med kvartalstallene. Aksjen smeller ned på Oslo Børs.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Norwegian Air Shuttle melder om et resultat etter skatt på 832,8 millioner kroner i 3. kvartal 2015, opp fra 373,8 millioner kroner i samme periode året før.

Resultatet nådde imidlertid ikke helt opp til forventningene. Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på 928 millioner kroner.

Resultatet før skatt ble 1.098,0 millioner kroner, sammenlignet med minus 505,2 millioner kroner i fjor. Det var imidlertid ventet 1.274 millioner kroner.

Driftsresultatet ble 1.182,4 millioner kroner, mot minus 532,2 millioner kroner året før og ventet 1.335 millioner kroner.

Driftsinntektene beløp seg til 7.276,8 millioner kroner, sammenlignet med 6.337,5 millioner kroner i 3. kvartal 2014. Forventningen her var ifølge TDN Finans på 7.289 millioner kroner.

Til tross for at tallene jevnt over var svakere enn ventet fikk Bjørn Kjos & Co applaus fra analytiker- og presskorpset etter at tallene var lagt frem.

Men på Oslo Børs var reaksjonen en helt annen. Aksjen smalt ned 8,9 prosent, tilsvarende 31 kroner, fra start. Det var helt i tråd med det analysesjef i Netfonds, Roger Berntsen, tweetet etter at tallene var klare.

Langdistanseløft Ifølge Norwegian er det deres langdistanseflyvninger og de internasjonale rutene som trekker opp resultatet.

Fyllingsgraden i 3. kvartal var 91 prosent, opp seks prosentpoeng fra fjoråret. Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i 3. kvartal, noe som tilsvarer en økning på 9 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På langdistanse var passasjerveksten 15 prosent sammenlignet med i fjor. Den desidert sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick, hvor selskapet har baser både for kort- og langdistanse. Trafikken på de spanske basene økte også kraftig. I Norden er situasjonen stabil, men likevel med noe økning i markedsandeler, fremgår det av kvartalsrapporten.

- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sa adm. direktør i Norwegian, Bjørn Kjos, på resultatfremleggelsen.

Spanske innenriksruter - Vi ser også at virksomheten i Europa for øvrig trekker opp, mens det er stabilitet i det skandinaviske markedet. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Tredje kvartal er også kjennetegnet av viktige milepæler som lansering av spanske innenriksruter og vinterruter mellom USA og Karibia, påpeker han.

Flyselskapet fikk levert fem nye fly i løpet av 3. kvartal, to nye Dreamlinere ble bestilt og det ble inngått leasingavtaler for 12 Airbus A20neo som leveres fra og med 2016. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited som eier disse flyene og skal lease dem ut for en periode på 12 år.

Vil børsnotere alle flyere Denne uken skrev Finansavisen at når den kommende juletrafikken er på sitt mest intense, kan konsernsjef Bjørn Kjos glede seg over en flåte som har vokst til 99 fly, hvorav drøyt halvparten er egeneide, skriver Finansavisen i dag.

Antallet fly vil eksplodere når leveransene fra Airbus og Boeing kommer, og om to år vil det ha økt til 144 fly, hvorav 115 egeneide. Og det kommer flere.

Hva skal Kjos med alle flyene? Ledelsen har vært åpen om at utleie kan være et alternativ, dersom Norwegian ikke får bruk for alle.

I sommer børsmeldte Arctic Aviation Assets (AAA) for eksempel en intensjonsavtale om utleie av 12 fly.

- Det er et asiatisk flyselskap som vil leie flyene for 12 år, sier Kjos, som ikke vil navngi kontraktens motpart.

I praksis betyr avtalen at Kjos har sagt fra seg muligheten til å benytte flyene selv som Norwegian-fly.

Børsnotering AAA ble etablert for to år siden i Irland. Kjos nekter for at det kun er en postkasse. AAA ble presentert som et eierselskap, og gevinsten er blant annet at det fjerner valutarisikoen i selskapet.

Flyene lånefinansieres, og kreditorene ønsker en sikker motpart. Derfor ligger det nå an til at AAA må ta et nytt steg på egenhånd, forklarer Kjos.

- Det må forventes at Norwegian ASA vil minske sin eierandel i dette selskapet. Vi ser for oss at AAA med tiden vil gjøre en emisjon og listes på en egnet børs. Det kan være seg Dublin-børsen, eller børsene i New York, London eller Oslo, sier Kjos.

Han mener AAA må ha fått nok eksterne kunder før en børsnotering blir aktuelt, og vil ikke spesifisere tidspunktet for et eventuelt nedsalg.

Alltid en kineser Økningen i antallet fly på verdens-basis har ikke økt like mye som ventet. Ordrebøkene hos Airbus og Boeing tyder på at det vil komme en kapasitetsøkning fremover. Kjos er ikke redd for det:

- Det er fortsatt så mange gamle fly i drift, og disse må skrapes. Boeing vet ikke engang hvordan selskapet skal dekke etterspørsel i USA.

Etterspørselen fra asiatiske selskaper er høy, og kineserne kunne sikkert tatt alt sammen, sier Kjos.

Flere økonominyheter Norwegian stuper på rød Oslo Børs
Yara-sjefen har hilst på 2.000 ansatte - har 10.000 igjen