Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Norwegian fikk ja

Flyselskapet har fått alle de fire obligasjonsgruppene med på en redningsplan.

REDNINGSPLAN: Flyselskapet Norwegian bekrefter at de fått samtlige av de fire obligasjonsgruppene i selskapet med på sin redningsplan. Foto: Ints Kalnins/Reuters/Scanpix
REDNINGSPLAN: Flyselskapet Norwegian bekrefter at de fått samtlige av de fire obligasjonsgruppene i selskapet med på sin redningsplan. Foto: Ints Kalnins/Reuters/Scanpix Vis mer

Selskapet opplyser om enigheten i en børsmelding søndag ettermiddag.

- Takket være konstruktiv dialog og forhandlinger med obligasjonseiere og andre interessenter, er jeg glad for å bekrefte at vi har oppnådd enighet med obligasjonseierne, sier Norwegian-sjef Jacob Schram.

Nå er målet å komme til enighet med leasingselskapene før den ekstraordinære generalforsamlingen mandag. Da avgjør Norwegians aksjonærer om de vil godta redningsplanen.

Statlig kriselån

FRAMTIDEN: Konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram, forteller om framtiden til flyselskapet. Reporter: Halldor Hustadnes. Foto: Bjørn Langsem. Vis mer

Norwegian-ledelsen har i ukevis arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Et avgjørende ledd i planen har vært å få eierne av obligasjonslån med på at deler av lånene gjøres om til aksjer.

Norwegian kom til enighet med tre av de fire obligasjonsgruppene på fredag. Siden da har støtten i den siste gruppen – obligasjonseierne i lånet NAS07 – økt fra 62 til 76 prosent. 67 prosent var nødvendig for å godkjenne redningsplanen til flyselskapet.

Støtten i de øvrige obligasjonsgruppene, som er NAS08, NAS09 og CB, har vært på henholdsvis 89, 98 og 85 prosent.

Frykter konkurs

Flybransjen er knallhardt rammet som følge av koronapandemien, som har resultert i stengte grenser og reiserestriksjoner.

Allerede før koronakrisen var Norwegian i en vanskelig situasjon på grunn av høy gjeld.

Hvis Norwegian går konkurs, kan Norge igjen komme i en situasjon hvor SAS får en tilnærmet monopolsituasjon i det norske markedet. Det samme skjedde da SAS kjøpte konkurrenten Braathens i 2004.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!