Tiltak: Norwegian har varslet at de vil iverksette tiltak i etterkant av flydramaet. Det var dette flyet som skal ha vært involvert i dramaet. Foto: Matteo Arrotta / Flickr
Tiltak: Norwegian har varslet at de vil iverksette tiltak i etterkant av flydramaet. Det var dette flyet som skal ha vært involvert i dramaet. Foto: Matteo Arrotta / FlickrVis mer

Flydrama:

Norwegian-fly i drama: Tok av på tross av alarmer. Kabinbesetningen måtte løpe til setene

Det oppsto kommunikasjonsproblemer mellom de tsjekkiske pilotene og Norwegians kabinbesetning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 4. november skal et Norwegian-fly ha bråstoppet på rullebanen da varsellampene indikerte en feil og motorene ble stanset. Pilotene startet opp motorene igjen og tok av, men kort tid senere blinket enda en varsellampe.

Kilder sier at flyet rullet 230 meter bortover rullebanen før det stoppet, og at all elektrisitet ble kuttet da motorene stanset, melder The Aviation Herald.

Pilotene er tsjekkiske og var innleid fra det slovakiske selskapet Go2Sky. Norwegian stilte med kabinbesetningen på flygingen mellom Kjevik flyplass i Kristiansand og Oslo lufthavn.

Trosset flere advarsler

Etter bråstoppen på rullebanen skal flyet ha blitt stående i fem minutter og kabinbesetningen gikk ut i kabinen for å berolige passasjerene. Etterpå gikk de til cockpiten for å forhøre seg med pilotene om hva som var galt, men en kombinasjon av at pilotene var opptatt med å få i gang motorene og kommunikasjonsproblemer skal ha ført til at de ikke fikk noe svar, skriver Luftfart Media.

Da kabinbesetningen gikk tilbake til kabinen skal motorene ha startet igjen, og flyet akselererte for avgang uten at kabinbesetningen var forberedt. Dermed måtte de løpe til hver sin ende av flyet for å finne setene sine. Flere passasjerer skal ha bedt om å forlate flyet mens det sto stille.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nektet å bli med videre

På tur opp i lufta indikerte varsellampene en ny feil. Flyet hadde fått tildelt en høyde på 30 000 fot, men flatet ut på 15 000 fot. Kabinbesetningen merket at det var noe galt med trykket i flyet og ble på nytt urolige. Derfor tok de seg inn i cockpiten for å forsikre seg om at pilotene ikke var bevisstløse. Da skal det ha vist seg at pilotene hadde glemt å skru på airconditionanlegget.

Da flyet landet på Gardermoen ba kabinbesetningen pilotene om å forklare passasjerene hva som hadde hendt. Pilotene skal ha gitt en vag forklaring om at en bryter hadde blitt satt i feil posisjon. Deretter forlot besetningen flyet og nektet å bli med flyet videre.

Slovakiske myndigheter har ansvaret

Luftfartstilsynet er kjent med hendelsen og forklarer at Norwegian sendte dem en hendelsesrapport som de hadde mottatt fra Go2Sky. Videre informerer de om at det er Go2Sky og slovakiske myndigheter som har hovedansvaret for å følge opp.

Avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Jan Petter Steinland, forklarer at situasjonen eskalerte etter at avgangsprosedyrene ikke ble fulgt. Han sier også at slike hendelser er svært uvanlige.

- Slike hendelser skal ikke skje og vi har stor forståelse for at situasjonen ble oppfattet som dramatisk. Samtidig er det viktig å understreke at flyets varslingssystemer fungerte som de skulle, og det var ingen reell fare for sikkerheten til passasjerene, sier Steinland.

Fikk klager i juli

Allerede i juli gikk ansatte i Norwegian ut til media for å uttrykke sin bekymring for samarbeidet mellom Norwegian og Go2Sky. Spesielt var de urolig for sikkerheten og kommunikasjonsutfordringer.

I en e-post til Dagbladet forsikrer Norwegians kommunikasjonssjef, Lasse Sandaker-Nielsen, om at interne tiltak vil bli iverksatt.

- Hendelsen som omtales her har blitt undersøkt, og det har blitt konkludert med at sikkerheten til våre passasjerer og kolleger var ivaretatt. Men vi innser at kommunikasjonen om bord ikke var god nok og interne tiltak ble derfor umiddelbart iverksatt, skriver han.