OPPHETET: Kabinansattes fagforeninger på begge sider av Atlanteren har ikke latt seg sjarmere av Norwegian-sjef Bjørn Kjos' forhandlere, og forhandlingsklimaet er opphetet. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
OPPHETET: Kabinansattes fagforeninger på begge sider av Atlanteren har ikke latt seg sjarmere av Norwegian-sjef Bjørn Kjos' forhandlere, og forhandlingsklimaet er opphetet. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Rasende spanjoler truer med streik:

- Norwegian forsinker tarifforhandlingene så mye som mulig

Norwegian i full tariff-krangel med kabinansattes fagforeninger i USA og Spania.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Utsettelser, harde beskyldninger og helt ulike virkelighetsoppfattelser preger flyselskapet Norwegians tarifforhandlinger i både Spania og USA.

- Vi utelukker ingen aksjonsformer, forteller en talsmann for den spanske fagforeningen USO, som foretrekker å ikke bli navngitt, til Dagbladet.

- Folk har lyst til å streike, fordi de er veldig lei av Norwegian og holdningen deres under forhandlingene, fortsetter talsmannen.

Han understreker at det viktigste for USO er at de kabinansatte anerkjennes som arbeidere for flyselskapet Norwegian, og ikke i et bemanningsselskap.

- Oppkast- og billettkrangel

I et USO-nyhetsbrev fra slutten av desember beskrives et opphetet forhandlingsklima, hvor det krangles om temaer som vasking av oppkast, billettsalg og markedsføringsaktiviteter.

Dermed krangler Norwegian med kabinansatte på begge sider av Atlanteren.

Slik Dagbladet skrev onsdag, har de kabinansattes fagforening Norwegian Cabin Crew brakt inn meklingsorganet National Mediation Board (NMB) i USA etter at de i snart fire måneder har prøvd å få startet tarifforhandlinger.

Som i USA preges også Norwegians spanske forhandlinger av utsettelser og anklager om forhalingstaktikk.

Beskyldes for trenering

Det danske bransjenettstedet Check-in.dk har tidligere meldt om streikefare i Spania og at fagforeningen USO vil ha en avtale direkte med morselskapet Norwegian Air Shuttle.

«Selskapet informerer oss den 23. desember om at møtene planlagt for januar har blitt avlyst (19. og 20.), fordi de anser at de ikke har noe forslag stilt overfor vårt krav om at de på en eller annen måte anerkjenner oss som arbeidere i Norwegian», heter det i et nyhetsbrev fra USO fra slutten av desember.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Dette får oss til å tro at det ikke er noen egentlig intensjon om å forhandle fram en avtale, men forsinke forhandlingene så mye som mulig og ikke forbedre vår situasjon», står det videre i nyhetsbrevet.

Rettssaker

Som i USA har striden med de kabinansattes fagforening strakt seg over flere år. I mai 2015 avgjorde den spanske Arbeidsinspeksjonen at innleien av hundrevis av kabinpersonale fra bemanningsselskapet Adecco var ulovlig.

Deretter overtok Norwegians spanske datterselskap i Norwegian Air Resources ES («NAR ES») rollen med å leie ut kabinpersonale til Norwegian.

Men ifølge USO er dette bare en omgåelse, fordi også NAR ES er et bemanningsselskap.

- Vi ber om at Norwegian anerkjenner oss som sine ansatte, slik de krever i Norge og USA, og ikke i et bemanningsselskap slik som NAR ES, skriver talsmannen for USO til Dagbladet.

«Fruktbar dialog»

Norwegians pressetalsmann Alfons Claver vil ikke spekulere i streikefaren i Spania, men opplyser at det ville ha vært første gang og at ingen fagforening har fortalt Norwegian eller myndighetene om slike planer.

Ifølge Claver har Norwegian alltid hatt en «fruktbar dialog med fagforeningen» når det gjelder tarifforhandlinger.

I en e-post skriver han dette om USOs krav om en avtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle:

- I Spania er våre besetninger direkte ansatte i et lokalt selskap i Norwegian-familien (NAR ES) og det er bare naturlig at avtalen forhandles fram på det nivået.

- En selvmotsigelse

Claver mener det er feil at møtet den 19. og 20. januar ble «avlyst», fordi nye møtedatoer er satt til 6. og 7. februar.

- USO og NAR ES har møter nesten hver måned, og villigheten og innsatsen fra arbeidsgiveren for å lage en kollektiv avtale er 100 prosent, skriver han.

Claver avviser at Norwegian prøver å omgå det spanske Arbeidsinspeksjonens beslutning om at innleien av hundrevis av kabinpersonale fra Adecco var ulovlig.

- Det er vanskelig å forestille seg at Norwegian prøver å unngå noe, når våre kabinansatte er direkte ansatt i (Norwegian-)gruppen. Det er en selvmotsigelse, mener Alfons Claver.

Internasjonal strid

I Norge endte en strid om ansettelsesforhold i september i fjor med en delvis seier til piloter og kabinansatte. En dom fra Oslo tingrett fastslo at det norske, børsnoterte morselskapet Norwegian Air Shuttle var deres reelle arbeidsgiver også etter at de ble overført til et datterselskap. Begge parter anket til lagmannsretten, i en sak som er ventet å komme opp i november i år.

I USA avgjorde det statlige meklingsorganet National Mediation Board (NMB) i april i fjor at Norwegian Air Shuttle - i tillegg til bemanningsselskapet OSM Aviation - er de kabinansattes arbeidsgiver.

Striden har slett ikke lagt seg etter det.