TRANSPORT: Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, vil ha tilgang til «Sibir-korridoren».
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
TRANSPORT: Kommunikasjonsdirektør i Norwegian, Anne-Sissel Skånvik, vil ha tilgang til «Sibir-korridoren». Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixVis mer

Norwegian «fryses ut» av Sibir

Norwegian krever at norske myndigheter jobber hardere for å sikre at flyselskapet får fly over Russland.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Finansavisen): Regjeringen sendte tidligere i år ut et høringsnotat om globalisering og økt konkurranse i luftfarten.

I høringsnotatet står det at Skandinavia samlet har et visst antall overflygingsrettigheter over Sibir. Disse rettighetene er fordelt på grupper av destinasjoner, og at SAS i dag utnytter majoriteten av Skandinavias felles kvote til Japan og Kina.

I sin høringsuttalelse til notatet tar Skånvik for seg det hun beskriver som en stor konkurranseulempe, nemlig at Norwegian ikke har tilgang til overflyging over Russland på lik linje med konkurrentene.

Norwegian må fly umulig omvei

– Konsekvensen med dagens modell er at eksempelvis Norwegian må fly en umulig omvei til potensielle nye destinasjoner i land som Kina og Japan. I praksis bremser det vekstmulighetene også for Oslo lufthavn, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Finansavisen i dag.

– Direkteruter til destinasjoner som Seoul, Hong Kong, Shanghai, Beijing og Tokyo er eksempler på trafikk Norge kan gå glipp av, sier hun.

Og det fordi Norwegian ikke får fly gjennom den såkalte «Sibir-korridoren».

– Dette er en veldig viktig sak for Norwegian, men det burde også være det for alle dem som vil ha økt reiseliv og flere arbeidsplasser i Norge, sier Skånvik og forventer at norske myndigheter intensiverer arbeidet med å sikre likebehandling for Norwegian.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I notatet står det også at Samferdselsdepartementet «vil vurdere nærmere hvordan en prosess» med bedre å sikre overflygingsrettigheter over Sibir også for andre selskaper enn SAS mest hensiktsmessig kan legges opp.

– Ikke godt nok, kvitterer Skånvik i høringsuttalelsen.

– Hva ser du for deg?

– Det vi ønsker å løse opp, er det gamle skandinaviske samarbeidet gjør at Norge pr. i dag er den store taperen, svarer Skånvik, og legger til at det som fungerte for 50–60 år siden gjør det ikke lenger i dag.

Forhandlingene fortsetter

Samferdselsdepartementet slår fast at det ikke er opp til norske myndigheter alene å avgjøre hvem som skal fly over Russland.

– Det at SAS er det selskapet som «disponerer mesteparten av overflyvningsrettighetene» er først og fremst historisk betinget, i og med at Norwegian ikke var en aktør på det internasjonale markedet som i dag på det tidspunktet disse rettighetene ble fremforhandlet, skriver Frøydis Tornøe, senior kommunikasjonsrådgiver i Samferdselsdepartementet, til avisen.

Hun peker på at det ikke er opp til norske myndigheter alene å avgjøre hvem som skal ha disse rettighetene og omfanget av dem.

– Dette er et forhandlingstema mellom avtalepartene. Dette er et av temaene i våre luftfartsforhandlinger med Russland, presiserer hun.

Norge hadde luftfartsforhandlinger med Russland i juni 2016, og det er planlagt at de vil fortsette i februar 2017.

Flere økonominyheter

- Trump blir en av USA mektigste på lenge
- Ikke alt er negativt
Fraråder panikksalg