I FORHANDLINGER:  Parat og Norwegian Pilot Union (NPU) har tatt ut 650 piloter i streik. Bjørn Kjos og Norwegian har sagt at selskapes framtid er i fare og partene har de siste dagene sittet i lange forhandlinger. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
I FORHANDLINGER: Parat og Norwegian Pilot Union (NPU) har tatt ut 650 piloter i streik. Bjørn Kjos og Norwegian har sagt at selskapes framtid er i fare og partene har de siste dagene sittet i lange forhandlinger. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Norwegian har bedt om frivillig lønnsnemnd. Parat og YS sier nei

Norwegian vil la en tredjepart løse streikefloka. - Dette er ikke et spørsmål om lønn, sier Parat.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Forhandlingene startet i dag opp igjen på Norwegian-streikens tiende dag. En streik som snart har rammet 200 000 passasjerer og ifølge selskapet selv satt Norwegians framtid på spill.

- Norwegian har bedt NHO Luftfart om å få til frivillig lønnsnemnd med Parat og YS, sier Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til NRK.

Og sier det er fordi situasjonen er fastlåst. Leder for Parat, Hans-Erik Skjæggerud, stiller seg uforstående til Norwegians utspill.

- Vi sitter fortsatt i samtaler med selskapet og dette utspillet kan skade samtalene som pågår. Dette er ikke et spørsmål om lønn og konflikten kan derfor ikke løses gjennom lønnsnemd, sier Arve Sigmundstad i Parat, på vegne av lederen, til Dagbladet.

Tøffe forhandlinger Parat sa i dag tidlig til Dagbladet at partene kommer nærmere en løsning for hver dag som går. Det etter en helg med tøffe forhandlinger og brudd natt til lørdag.

Men Norwegian sa i dag tidlig at de hadde håp om en løsning, så lenge det var forhandlinger. At de nå ba NHO Luftfart om frivillig lønnsnemnd betyr at de ville si fra seg retten til å avslutte forhandlingene.

Altså ville de at en tredjepart skal avgjøre streiken.

- Vi er veldig åpne for dette, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart til NTB.

Men da måtte også Parat og YS, som forhandler på vegne av pilotene, gå med på det. Og de sier streiken ikke handler om lønn og vil ikke gå til frivillig lønnsnemnd.   

- Det synes vi er veldig synd. Snart 200 000 passasjerer er rammet av streiken og omlag 1000 Norwegian-ansatte er permittert. Nå må vi få slutt på streiken, skriver informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i en sms til Dagbladet.

Tvungen lønnsnemnd? Nå som Parat og YS har avslått tilbudet om frivillig lønnsnemnd, er det vanskelig å vite hva som blir neste trekk i forhandlingene.

Streiken har nå foregått i ni dager, noe også forbrukerne får kjenne på. Det er også en mulighet for tvungen lønnsnemnd, men situasjonen må da være meget alvorlig.

Parat og YS har som hovedregel en fri rett til streik. Det fremgår av Riksklagenemndas sider at samfunnet og berørte parter må i utgangspunktet tåle de ulemper en arbeidskonflikt fører med seg.

Men dersom en arbeidskonflikt fører til fare for liv og helse, eller andre alvorlige skader for samfunnet, kan det være aktuelt å gripe inn med tvungen lønnsnemnd. Dette vedtas av Stortinget ved lov eller av regjeringen.

Avgjørelsen i arbeidskonflikten overlates da til Rikslønnsnemnda, og de sin avgjørelse får virkning som tariffavtale mellom partene.

Siden 1952 har ca. 150 arbeidskonflikter endt med beslutning om tvungen lønnsnemnd, ifølge Rikslønnsnemnda.

Disse avgangene er kansellert i dag.

Vil ha ny avtale Pilotene som streiker er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN) og gikk ut i streik med krav om en bindende arbeidsavtale med morselskapet Norwegian Air Shuttle. Dette har Norwegian den siste uken nektet å gå med på. De har imidlertid ha lagt et forslag på bordet hvor pilotenes arbeidsforhold, samt lønns- og arbeidsvilkår, garanteres i tre år.

I tillegg er det strid om hvem som skal fly fra skandinaviske baser.

Skal du fly? Her er alt du trenger å vite om Norwegian-streiken.

Siden ordningen med frivillig lønnsnemnd ble innført i 1952, er det bare om lag 70 arbeidstvister som er løst på denne måten. Det vil si i snitt ett tilfelle i året.