Norwegian har ennå ikke utbetalt et eneste 5000-kroners krav

Venter på Flyklagenemnda etter Dreamliner-rot.

DREAMLINER: Norwegians nye Boeing 787 Dreamliner-maskiner har opplevd mange problemer etter at de ble levert fra flyprodusenten. Det har ført til mange forsinkelser, som også kan koste Norwegian dyrt. Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix.
DREAMLINER: Norwegians nye Boeing 787 Dreamliner-maskiner har opplevd mange problemer etter at de ble levert fra flyprodusenten. Det har ført til mange forsinkelser, som også kan koste Norwegian dyrt. Foto: Johan Nilsson / NTB Scanpix.Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dersom Flyklagenemnda kommer til at forsinkede Dreamliner-passasjerer har rett til full kontantkompensasjon, vil millionene renne ut av Norwegians konto som poteter fra en revnet sekk.

I all enkelthet har hver passasjer rett til 600 euro (om lag 4 900 kroner) i kontanter i tillegg til mat og hotell for forsinkelse over tre timer.

En forsinket og fullsatt Dreamliner med 291 seter, vil kunne utløse halvannen million kroner i kontantflom.

Det gjelder distanser over 3 500 kilometer. Norwegians Dreamliner-ruter mellom Oslo - Bangkok og Oslo - New York faller innenfor EUs maksgrense.

73 av 97 forsinket Ifølge tall VG har innhentet fra Avinor, hadde 73 av Norwegians 97 «drømmeankomster» til Oslo Lufthavn fra New York og Bangkok vært forsinket fram til utgangen av september. En stor del av forsinkelsene har vært kortere enn tre timer, men den andre veien har passasjerer kommet fram mer enn et døgn forsinket på enkelte flyginger.

Og Norwegian har ennå ikke godtatt et eneste krav på 600 euro i cash.

- Vi mener at flere av disse lange forsinkelsene defineres som utenfor selskapets kontroll, men hver forsinkelse håndteres individuelt og det samme gjør passasjerenes klagesaker. Derfor oppfordrer vi våre kunder til å ta direkte kontakt med oss, slik at vi kan vurdere deres sak. Vi følger alltid EUs regelverk for passasjerrettigheter, som i mange av disse tilfellene innebærer at vi dekker mat, drikke og eventuelt hotell mens man venter på at flyet skal gå. Det er jo heller ikke slik at flyselskapene automatisk utbetaler en gitt sum ved forsinkelser over tre timer. Vi forholder oss for øvrig til vedtak som fattes i Transportklagenemdas forum for flytvistesaker, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til Dagbladet.

Han peker på 30 veiledende unntaksregler for EU-registrerte flyselskap.

Også direktør Rolf Forsdahl, direktør for reise utland i hovedorganisasjonen Virke, er spent på hva Flyklagenemnda vil komme til å si i dette spørsmålet.

Han regner med at det vil dukke opp slike saker, og at de vil bli behandlet samlet på grunn av prinsipiell viktighet.

- Det er flere år siden så mange flypassasjerer har vært rammet av forsinkelser på grunn av tekniske problemer med en ny flymodell. Uten at jeg på noen måte skal legge føringer for nemnda her og nå, vil jeg si at Norwegian ikke kan lastes for forsinkelsene på de to-tre første turene. Men etter det kan det være at nemnda vil vurdere om Norwegian burde hatt en plan B, sier Forsdahl til Dagbladet.

Han er en av landets mest erfarne reiselivsjurister, og jobber tett med EU-kommisjonen som har fastsatt dagens regelverk. En lagmannsrettsdommer leder Flyklagenemnda, som behandler om lag 400 tvistesaker i året mellom passasjerer og flyselskap eller reisearrangører.

- Hva er rimelig tilbakebetalingstid for flykunder som selv har betalt for mat og hotell?

- Kundene må akseptere noen uker nå som det har blitt veldig mange saker for Norwegian på kort tid.

Ikke alkohol og 5-stjerner - Går det noen grense for hva selskapene er forpliktet til å refundere hvis de selv ikke har ordnet opp på flyplassen?

- Ordinære måltider uten alkohol og «vanlige» hotellrom bør refunderes problemfritt. Flyklagenemnda behandlet noen tvistesaker da all flytrafikk stoppet opp på grunn av askeskyene for noen år siden. Da fikk flykunder nei til full refusjon for 5-stjerners hotell i mange dager. Så var det passasjerenes ansvar å finne rimeligere alternativer, sa nemnda den gangen.

Og Norwegian selv har to gladnyheter til irriterte langdistansekunder.

- Både den Dreamlineren vi har i lufta og reserve-Airbus'en for den andre som blir overhalt i Stockholm, er i rute. Og de siste dagene har vi fått inn flere folk i kundesenteret for å få unna gamle saker, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

EU-regel om erstatning Forbrukerrådet skriver på sine hjemmesider om hva flypassasjerer har rettigheter på. Blant annet blir følgende satser nevnt.

Standarderstatningen har følgende satser:
•Flyginger på høyst 1500 km: 250 euro
•Flyginger innen EU/EØS-området over 1500 km, og alle andre flyginger mellom 1500 og 3500 km: 400 euro
•Alle andre flyginger: 600 euro

Disse erstatningene er lagd på bakgrunn av EU-forordning 261/2004. Den kan du lese her.

Videre står det følgende på Forbrukerrådets hjemmesider:

«Ved kansellering eller forsinkelse utover tre timer, kan du ha krav på en standarderstatning. Det forutsettes at forsinkelsen eller kanselleringen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne ha vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet.»

IKKE BETALT: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian har ennå ikke betalt noen 5000-kroners krav etter flyselskapets mange Dreamliner-forsinkelser. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix
IKKE BETALT: Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian har ennå ikke betalt noen 5000-kroners krav etter flyselskapets mange Dreamliner-forsinkelser. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix Vis mer