- Norwegian har jobbet på spreng i hele natt

Flyvninger blir slått sammen, flyflåten blir omdisponert og passasjerer blir booket om til andre avganger.

FLÅTEN OMDISPONERT: Norwegian LN-BKC er satt på bakken etter at flyselskapet har besluttet å sette sine 18 fly av typen flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
FLÅTEN OMDISPONERT: Norwegian LN-BKC er satt på bakken etter at flyselskapet har besluttet å sette sine 18 fly av typen flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpixVis mer

Norwegian gjør sitt ytterste for å ivareta kunder som har blitt berørt av at selskapets Boeing 737 MAX 8 har blitt tatt ut av drift inntil videre, heter det i en pressemelding fra Norwegian onsdag.

Flyvninger blir slått sammen, flyflåten blir omdisponert og passasjerer blir booket om til andre avganger.

«Norwegian har jobbet på spreng i hele natt for å finne løsninger for passasjerer som blir berørt av endringer i flyprogrammet. Status mandag morgen er at de aller fleste har blitt ivaretatt og vi jobber nå med å gi gode alternativer til noen hundre resterende passasjerer som skal reise til og fra norske flyplasser», står det skrevet i meldingen.

Les også: - Oppgangen ble holdt tilbake av flyaksjer

Passasjerer som er berørt, blir kontaktet direkte via sms.

«Det er viktig at alle andre passasjerer forholder seg som normalt. Vi slår sammen flygninger, som betyr at de aller fleste som blir berørt får ny avgangstid samme dag», heter det fra selskapet.

Totalt har 19 flyvninger blitt kansellert i, til og fra Norge.

Les også: Vil sende hele MAX-regningen til Boeing

2017

Norwegians første Boeing 737 MAX-fly landet på Oslo Lufthavn juni 2017, skriver Finansavisen. Selskapet var det første europeiske flyselskapet som tok i bruk flytypen, som med sin lange rekkevidde gjør det mulig med interkontinentale flyvninger, og det med «kun 189 seter».

I en pressemelding uttalte konsernsjef Bjørn Kjos da flyet kom til Norge:

«Vi er svært fornøyd med at våre aller første Boeing 737 MAX-fly endelig er levert slik at de snart kan settes i trafikk. Denne nye flytypen åpner opp for at vi kan fly interkontinentalt til enda lavere priser. Flyene er mer drivstoffeffektive og miljøvennlige enn våre nye Boeing 737-800-fly.»

Det lave antallet flyseter gjør maskinen optimal på distanser med store sesongvariasjoner eller der forretningsgrunnlaget er litt for lite til å sette inn et tradisjonelt langdistansefly. Men når Boeings 737 MAX-fly muligens har vært årsaken til to tragiske flyulykker, som den siste på søndag, da Ethiopian Airlines-MAX styrtet, får ruteplanleggerne i Norwegian en tøff utfordring, skriver avisen.

Allerede tirsdag ettermiddag var flere av Norwegians ruter betjent med 737 MAX-er kansellerte.

737-fan

Ifølge Norwegians investorpresentasjon, som ble offentliggjort i forbindelse med at selskapet la frem regnskapene for 4. kvartal, var flåten på 164 fly ved utgangen av 2018. I løpet av dette året skal flåten økes til 173 fly.

Nettoøkningen er ikke like stor som den var i fjor, men flåteoversikten viser tydelig hvor viktig denne flymodellen er for Kjos, skriver Finansavisen.

Norwegian har 18 fly av typen 737 MAX i drift, og dette er den tredje 737-modellen Norwegian benytter.

I løpet av året skal ytterligere 16 av denne flytypen inn i drift, som alene representerer en kapasitetsøkning på 3.024 seter. Totalt vil flåten inneholde over 6.000 MAX-seter.

Som Finansavisen skrev tirsdag, vil trolig Norwegian kunne sende regningen videre til Boeing når flyene midlertidig tas ut av trafikk. Men frem til problemet er løst, reduseres kapasiteten betraktelig.

Etter planen skulle MAX-varianten gradvis erstatte 737-800-modellen, som selskapet i dag har 102 stykker av. Totalt har Kjos bestilt 110 fly av MAX-typen.