SKUFFET: Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud (t.v.), mener det er forkastelig at Norwegian henter inn piloter som kan fylle de streikende pilotenes oppgaver. Her med forhandlingsleder i Parat, Turid Svendsen og Halvor Vatnar, leder i Norwegians pilotforbund. Foto: Trym Mogen / Dagbladet
SKUFFET: Leder i Parat, Hans-Erik Skjæggerud (t.v.), mener det er forkastelig at Norwegian henter inn piloter som kan fylle de streikende pilotenes oppgaver. Her med forhandlingsleder i Parat, Turid Svendsen og Halvor Vatnar, leder i Norwegians pilotforbund. Foto: Trym Mogen / DagbladetVis mer

Norwegian henter piloter fra utlandet under streik: - Det er forkastelig

70 piloter streiker fra i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegian-pilotene går i streik etter at forhandlingene i natt brøt sammen.

Streiken ble satt i verk i allerede fra i dag, og klokka 09.00 i dag holdt tidlig holdt fagoforeningen Parat en pressekonferanse om streiken.

- Vi fikk ikke en tariffavtale i forhandlingene., og det kan vi ikke finne oss i, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegians pilotforbund, etter at forhandlingene brøt sammen.

- Dette er veldig beklagelig, men sånn måtte det bli. I dag er det 70 piloter i streik. Fra onsdag vil alle 650 Norwegian-piloter gå i streik, fordi vi ikke har kommet fram til en tariffavtale. Konkret hvor mange dager den vil vare, er vanskelig å si, men det vil ta den tida det tar, sier Hans-Erik Skjæggerud, leder i Parat.

- Norwegian ga ikke noe som helst i forhandlingene, sier Vatnar i pilotforbundet.

- Forkastelig Fredag skrev Dagbladet at et titalls piloter er på vei fra utlandet - Spania og/eller England - til Oslo og København for om nødvendig å settes inn for Norwegian-piloter som tas ut i streik.

- Vi ser på det at Norwegian vil leie inn eksterne piloter som organisert streikebryting, sier Vatnar.

- Når den ene parten gjør noe som forhindrer en streik, er det forkastelig. Det gjør at systemet vårt ikke fungerer. Jeg er usikker på om Norwegian aner konsekvensene av hva de gjør, sier Skjæggerud.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vil få passasjerene fram
- Vi er på trygg juridisk grunn. Det viktigste for oss er at passasjerene skal komme dit de skal, enten de skal på ferie eller hjem. Når datterselskapet der pilotene er ansatt, ikke kan levere de tjeneste Norwegian trenger, må vi få tjenestene levert av andre selskaper i Norwegian-familen. Dette dreier seg i dag om 35 piloter for lite for å gjennomføre dagens flyprogram. Da setter vi inn kapteiner som til daglig jobber i administrasjonen for at passasjerene våre skal komme ser fram, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian til Dagbladet.

- Parat mener dere undergraver streiken som virkemiddel med å fylle på med utenlandske piloter. Hva sier dere til det?

- Vi registrerer at de er opptatt av utenlandske piloter, men poenget her er at vi henter inn tjenester fra egne Norwegian-selskap for å gjennomføre helgens flygninger, sier han.

- Hvor hardt vil streiken gå utover passasjerene?

- Målet er at vi skal gjennomføre flyprogrammet tilnærmet normalt. Vi skal klare å dekke opp for programmet i dag, men det er aldri noen garantier mot forsinkelser. Følg med på nettsidene våre og sosiale medier, sier Sandaker-Nielsen.

Skuffet Fagforbundene og de tillitsvalgte var tydelig skuffet over hva de fikk til i forhandlingene med Norwegian.

- Det forundrer meg at vi fortsatt må forhandle om tariff i et norsk selskap, en avtale vi ble enige om for over hundre år siden i Norge, sier pilotenes representant Halvor Vatnar.

- Jeg tar det for gitt at Norwegian følger norske lover og regler. Hadde det vært snakk om nedskjæringer, kunne vi forstått det, men dette er en tid med ekspansjon for oss, så dette forstår jeg ikke, sier han.

Parat og de Norwegian-tillitsvalgte kritiserte Norwegian for deres forretningsmodell, blant annet ved at de henter utenlandske piloter.

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid.

- Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar, ifølge NTB.

Dagbladet presenterte fredag en oversikt over hvordan du som kunde rammes av streiken og hva du har krav på:

Du skal motta informasjon fra flyselskapet. Dersom du ikke har mottat informasjon om at flyet ditt faktisk er innstilt, må du møte opp på flyplassen.