STARTER PRISKRIG: Med billigturer fra London til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale blir Norwegian en reell konkurrent til mange store internasjonale flyselskaper.  Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.
STARTER PRISKRIG: Med billigturer fra London til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale blir Norwegian en reell konkurrent til mange store internasjonale flyselskaper. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet.Vis mer

Norwegian hiver seg inn i internasjonal billigkrig

Starter flygninger fra London til New York for 1300 kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Flyselskapet Norwegian får i større grad oppmerksomhet i utlandet som en stor utfordrer mot etablerte internasjonale selskaper i forbindelse med at de neste år åpner nye billigruter fra London til flere destinasjoner i USA.

- Billigflyselskap starter priskrig mot British Airways og Virgin Atlantic ved å lansere billigbilletter fra Gatwick til New York for 1300 kroner, skriver den britiske avisa Daily Mail.

- Det er jo artig med så mye internasjonal oppmerksomhet. Det er helt åpenbart at vi går fra å være et norsk og nordisk selskap til et internasjonalt selskap, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til Dagbladet.

Priskrig Tirsdag ble det klart at Norwegian oppretter to nye datterselskaper, ett i Norge og ett i EU. Norwegian Air Shuttle blir fortsatt morselskap, men nå med to nye heleide datterselskaper som skal ha egne driftstillatelser.

Det nyopprettede driftsselskapet for EU skal ifølge meldingen fra Norwegian sikre trafikkrettighetene for å fly ut av Europa, og i juli neste år skal de første flyene gå fra Gatwick utenfor London til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale.

Sandaker-Nielsen forteller at de lanserte direkteruter fra Gatwick til flere andre reisemål tidligere i år, og at dette har blitt godt mottatt hos britene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Når det gjelder Gatwick har vi allerede et omfattende rutenett inn dit fra Europa, og vi mener Gatwick har et stort passasjerpotensiale, sier han.

Nødt til å vokse Langflyningene starter så fort selskapets sjuende Dreamliner er på plass i flåten, og med priser fra kroner 1300 på en tur fra London til New York blir Norwegian en reell konkurrent til flere store internasjonale selskaper.

- Vi mener det altfor lenge har vært altfor dyrt å fly fra Skandinavia og Europa til Asia og USA. Vår filosofi er at alle skal ha råd til å fly. Mange briter har allerede bestilt tur med oss neste sommer, så at tilbudet vårt fra London har absolutt falt i smak, sier Sandaker-Nielsen.

Konkurransen er imidlerti hard. Senest forrige måned gikk Ryanair-sjef Michael O?Leary ut og sa at de planlegger å lansere billigflyvninger over Atlantern for så lite som ti dollar. Målet er å utkonkurrere veletablerte selskaper som British Airways på langdistanseturene.

Sandaker-Nielsen sier at for å henge med i den knalltøffe internasjonale konkurransen er Norwegian nødt til å vokse og bli store internasjonalt.

- At vi vokser internasjonalt er helt nødvendig for å kunne drive en lønnsom forretning fremover og dermed også trygge trygge norske arbeidsplasser i selskapet, så alle i Norwegian burde juble over dette.

NYE TIDER: - Norwegian går fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap. Organisasjonsstrukturen må moderniseres og tilpasses dette. Vi er først og fremst avhengig av å sikre oss trafikkrettigheter i nye markeder. Samtidig vil vi beholde en norsk forankring gjennom et nytt norsk driftsselskap, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto Kristin Svorte / Dagbladet
NYE TIDER: - Norwegian går fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap. Organisasjonsstrukturen må moderniseres og tilpasses dette. Vi er først og fremst avhengig av å sikre oss trafikkrettigheter i nye markeder. Samtidig vil vi beholde en norsk forankring gjennom et nytt norsk driftsselskap, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto Kristin Svorte / Dagbladet Vis mer