RETTSSAK: Norwegians satsning på  Dreamliner-flyene har ikke vært smertefri. Nå har de blitt stevnet og må møte i svensk rettsvesen.  Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix.
RETTSSAK: Norwegians satsning på Dreamliner-flyene har ikke vært smertefri. Nå har de blitt stevnet og må møte i svensk rettsvesen. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix.Vis mer

Norwegian i svensk rettssak

Norwegians mange forsinkelser på langdistanseflygninger har nå havnet i svensk rettsvesen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mandag morgen startet rettssaken i Attunda tingrett i Sollentuna utenfor Stockholm etter at en svensk advokat har levert inn søksmål på vegne av flypassasjerer.

Norwegian mener at de tekniske problemene med Dreamliner-flyene må sees på som ekstraordinære omstendigheter, og at selskapet derfor slipper å betale kompensasjon til de reisende.

Den svenske advokaten Stephan Eriksson, som skal føre til sammen tolv erstatningssaker mot Norwegian, mener på sin side at hans klienter har krav på økonomisk kompensasjon fra flyselskapet.

Tolv søksmål Retten skal mandag prøve det første av de tolv søksmålene. Det svenske forbrukerombudet håper at en kjennelse skal kunne gi svar på hvilke tilfeller flypassasjerer har rett til erstatning.

Advokat Stephan Eriksson, som fører saker for passasjerer som har opplevd forsinkelser under reiser med Norwegian, mener flyselskapet undergraver rettsprosessen når det lover å betale erstatninger før rettsapparatet får behandlet klagene.

Eriksson, som driver firmaet Travelrights, har 12 erstatningssaker som han nå vil føre mot Norwegian. Alle gjelder forsinkelser på flyselskapets langdistanseruter.

Norwegian har sendt brev til tingretten med løfte om at de skal betale erstatning i tre tilfeller. Dette mener Eriksson undergraver prosessen.

- Dersom Norwegian betaler, men bare til de passasjerene som jeg har lagt inn krav for, så må vi kanskje tenke på nytt og legge inn krav for samtlige reisende vi representerer, sier Eriksson.

Behandles individuelt Informasjonssjef i Norwegian i Sverige, Charlotte Holmberg, skriver i en kommentar til det svenske nyhetsbyrået TT at alle saker behandles individuelt. Selskapet oppfordrer alle kunder til å ta direkte kontakt med dem, ikke via advokat.

Kjos-fast Eriksson sier at forsinkelsene som har rammet svenske passasjerer, kan ligge an til å bli en rettsmaraton.
Til sammen 1.200 passasjerer krever erstatning etter til dels store forsinkelser, etter at de har blitt stående Kjos-fast i blant annet Bangkok og New York.

Første kvinne ut i tingretten mandag er Charlotta Holmquist, som opplevde 16 timers forsinkelse da hun og hennes familie skulle reise med Dreamliner til Bangkok i februar.

Familien på fem skal først å ha blitt befordret med en gammel Airbus-maskin da Norwegians Dreamliner måtte bli stående på bakken, for deretter å måtte tilbringe en natt på flyplassen i Bangkok på grunn av forsinkelsen.

- Vi har ikke fått en krone i erstatning fra Norwegian, ikke engang en unnskyldning, sier Charlotta Holmquist, som representeres av Eriksson.

Advarer mot advokaten Norwegian advarer misfornøyde passasjerer mot den svenske advokaten og mener han hausser opp omfanget av klager mot selskapet.

NTB