- Reisende er ikke bare redde for 737 Max, de er vettskremte

Norwegian kan få USA-mareritt: En av fem vil unngå 737 Max

- 737 Max er et «fly non grata», et fly passasjerer ikke vil fly med.

PÅ UBESTEMT TID: Dette Norwegian-flyet av typen Boeing 737 Max befant seg på Vantaa-flyplassen ved Helsinki, da det i mars i år ble tatt ut av trafikk. Foto: Heikki Saukkomaa/NTB Scanpix
PÅ UBESTEMT TID: Dette Norwegian-flyet av typen Boeing 737 Max befant seg på Vantaa-flyplassen ved Helsinki, da det i mars i år ble tatt ut av trafikk. Foto: Heikki Saukkomaa/NTB ScanpixVis mer

Tre måneder etter at en flykatastrofe med Ethiopian Air tvang flyselskaper over hele verden til å parkere sine Boeing 737 Max, er problemene på ingen måte over.

I USA vil en av fem passasjerer unngå å benytte flyet i seks måneder fra det igjen tas i bruk. Det viser en studie laget av Atmosphere Research Group, som er gjengitt i Los Angeles Times.

- Reisende er ikke bare redde for 737 Max, de er vettskremte, sier Henry Harteveldt, konsulenten som ledet arbeidet med studien.

Han sier at flyet for tida er «et fly non grata - et fly passasjerer ikke vil fly med».

Dårlig Norwegian-nytt

Den samme studien, utført blant 2000 amerikanske flypassasjerer fra 27. april til 1. mai, viser at over 40 prosent vil velge en dyrere eller mindre bekvem flight for å unngå denne flytypen.

Ifølge en annen undersøkelse som også gjengis i Los Angeles Times, laget av UBS, vil 70 prosent i dag nøle med å booke en flight med 737 Max.

For Norwegian er dette dårlige nyheter. En del av selskapets flåte på 18 fly av typen Boeing 737 Max har vært brukt til nettopp USA-flygninger.

Det samme blir tilfelle når flytypen tas i bruk igjen.

- Som tidligere kommer vi til å bruke våre MAX’er i rutenettet vårt i Europa, samt på interkontinentale ruter, opplyser Norwegians talsperson Tonje Næss.

- Grundig inspisert

Næss skriver at USA er landet med flest Boeing 737 Max i drift, da flere store amerikanske flyselskaper bruker denne flytypen.

Dagbladet har spurt Norwegian hvordan passasjerene vil stille seg til å fly med 737 Max, når flyet igjen tas i bruk.

- Når Boeing 737 Max igjen blir godkjent for kommersielle flyvninger vil den være et av verdens grundigst inspiserte fly, alt vil ha vært under lupen til både flyprodusent og luftfartsmyndigheter, svarer Næss i en e-post. Hun skriver at sikkerheten har topp prioritet.

- Vi vil aldri sette et fly i drift som ikke er trygt.

- God Boeing-dialog

Det store spørsmålet er når flyene kan tas i bruk igjen.

Norwegian opplyste i april at de regner med å ha flyene tilbake i lufta i slutten av august, men Næss kommenterer ikke om dette fortsatt er planen.

I BOEING-DIALOG: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
I BOEING-DIALOG: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix Vis mer

Selskapet har tidligere anslått tapene som problemene med 737 Max vil føre til i inneværende år, til 500 millioner kroner.

«Angående spørsmålet ditt om Boeing tar kostnaden så må jeg bare henvise til det Bjørn (Kjos, konsernsjef, red. anm.) har sagt tidligere: Vi har en god dialog med Boeing for å løse problemene parkeringen av Boeing 737 MAX påfører selskapet», skriver Tonje Næss.

Inntil videre fortsetter marerittet på ubestemt tid.

Steile-tendens

Det begynte med at et 737 Max-fly fra Lion Air styrtet i Indonesia i oktober i fjor. 189 mennesker omkom.

Da et fly av samme type fra Ethiopian Airlines i mars i år styrtet og 157 døde, svarte luftfartsmyndigheter og flyselskaper over hele verden med å ta flyene ut av trafikk.

Grunnen var en tilbøyelighet til å steile hos denne flytypen, som ble motvirket av et spesialutviklet dataprogram. I gitte situasjoner - som i de to katastrofene - tvang dataprogrammet nesa så kraftig ned at pilotene ikke greide å holde flyet i lufta.

Nå skal dette angivelig være utbedret, men en lang prosess gjenstår for å få på plass nødvendige godkjenninger.

Tidsramme i det blå

Tirsdag skrev CNN at ingen vet hvor lenge det vil ta før flytypen kan tas i bruk igjen.

For tida jobber Boeing med å framskaffe mer informasjon til Luftfartstilsynet (FAA) i USA, som når alt er sjekket vil utstede nye godkjennelser.

Verken Boeing eller FAA ville overfor CNN angi noen tidsramme.

Ifølge velrenommerte South China Morning Post utvidet USAs største flyselskap American Airlines nylig kanselleringene fram til 3. september - en forlengelse på 14 dager.