Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian kom seg gjennom 2018 uten å komme i brudd med lånebetingelsene. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
Konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian kom seg gjennom 2018 uten å komme i brudd med lånebetingelsene. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

Norwegian kan fly rett inn i mer turbulens i år

4. kvartal ble tungt og flyselskapet tapte nær 2 milliarder kroner på flydrivstoff. 2019 kan by på mer turbulens.

(Finansavisen): Mandag kom trafikktall som viste at Norwegian hadde 2,77 millioner passasjerer i desember, opp 15 prosent fra samme ­periode i 2017.

Rapporten viste imidlertid også at flyselskapet ikke klarte å fylle flyene like full som før.

I desember falt den såkalte kabinfaktoren med hele 6 prosentpoeng til 78,6 prosent. Snittet for 2018 ble 85,8 prosent, ned fra 87,5 prosent i 2017.

I tillegg ble det opplyst at selskapet har sikret 245.000 tonn flydrivstoff til 675 dollar pr. tonn i 1. kvartal, og 529.500 tonn til 683 dollar etter 1. kvartal.

Dette tilsvarer ca. 37 prosent av det antatte drivstofforbruket i 2019, men siden sikringen hadde skjedd på høyere priser enn ved utgangen av året, hadde det påført selsdkapet et tap på 1,8 milliarder kroner.

Mer turbulens i 1. kvartal?

Et turbulent år er over for flyselskapet, hvor siste kvartal ble preget av frykt for emisjon og tap på drivstoffsikringer, da Norwegian risikerte at egenkapitalen falt under 1,5 milliarder kroner.

Aksjen steg mandag og fortsetter opp tirsdag.

Martin Mølsæter, som gjennom fondet First Generator er selskapets 14. største aksjonær, sier til Finansavisen at det kan skyldes at selskapet, slik noen fryktet, unngikk å komme i brudd med lånevilkårene i fjerde kvartal.

– Trafikktallene var ikke så gode at aksjen burde stige, sier han.

Mølsæter mener konsernsjef Bjørn Kjos og resten av ledelsen i Norwegian har klart å komme over det verste - å unngå brudd på betingelsene i fjerde kvartal.

Han tror imidlertid ikke at problemene er over og mener at neste steg kan være å gå i dialog med obligasjonseierne.

– Ikke i brudd

– Kjos bør forhandle med obligasjonseierne. Klarer selskapet å få utsettelse i første kvartal fra obligasjonseierne, mot å gi de en liten godbit, vil selskapet i praksis klare seg i alle fall frem til fjerde kvartal selv i et dårlig marked. Både andre og tredje kvartal er jo sesongmessig gode og det er da selskapet bygger egenkapital, sier han til avisen.

Han mener egenkapitalen var nær kravet på 1,5 milliarder ved utgangen av året, og viser til at første kvartal historisk er det dårligste for flyselskaper.

– Tallene for 2018 er ikke klare, men vi har ikke vært i brudd med lånebetingelsene så langt og det er heller ingenting som tyder på at vi kommer til å bryte med lånebetingelsene i fjerde kvartal, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian ifølge Finansavisen.

- Vi har ikke til hensikt å bryte med lånebetingelsene framover heller. Ellers registrerer vi at flere analytikere og markedet generelt så langt har reagert positivt på mandagens trafikktall, legger han til.

Flere økonominyheter

Ser mindre oppside for Norwegian

Meglerhus nedgraderer etter kursrally

Aksje raser mer enn 60 prosent på børsmelding