HARDE FORHANDLINGER:  Bjørn Kjos og Norwegian er i harde forhandlinger med Parat som er Norwegian-pilotenes fagforening. Foto: Øistein Norum Monsen / Dagbladet
HARDE FORHANDLINGER: Bjørn Kjos og Norwegian er i harde forhandlinger med Parat som er Norwegian-pilotenes fagforening. Foto: Øistein Norum Monsen / DagbladetVis mer

- Norwegian kan risikere gedigent søksmål fra passasjerer

Det mener ekspert i arbeidsrett.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Pilotstreiken i Norwegian er nå inne i sin åttende dag. Etter 16 timers intens mekling ble det brudd mellom partene tidlig lørdag morgen.

Pilotene som streiker er ansatt i datterselskapet Norwegian Air Norway (NAN). Et opprinnelig krav var tariffavtale i morselskapet Norwegian Air Shuttle (NAS). Slik ordningen er per i dag leies pilotene inn av NAS, men pilotene mener at det er morselskapet de i realiteten jobber for.

Dette er et krav Norwegian ikke har sagt seg villige til å godta. Torsdag ble det kjent at Norwegian i stedet overfører flygerne i Skandinavia til tre nye datterselskap: Pilot Services Norway, Pilot Services Denmark og Pilot Services Sweden.

Parat varslet tidligere denne uka Norwegian om et søksmål der pilotene vil kreve ansettelse i morselskapet Norwegian Air Shuttle fremfor datterselskapet de nå er ansatt i.

- Risikerer søksmål Advokat og ekspert i arbeidsrett, Jan Tormod Dege, sier til Dagbladet at Bjørn Kjos er nødt til å gi seg på prinsippene, og mener den «steile holdningen» er i strid med norsk rettspraksis.

- Striden er at Kjos ikke tar ansvar for datteren. Her er han både mor og far. Det er helt opplagt at det er identitet mellom mor- og datterselskapet, ved at Kjos har så stor innflytelse på datterselskapet, sier Dege til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier at Norwegian, slik han ser det, dermed har et reelt arbeidsgiveransvar. Dette igjen betyr at Kjos ikke kan opptre slik han har gjort, ifølge Dege.

- Norwegian kan med sin steile holdning risikere å få et gedigent søksmål fra passasjerer. Passasjerene lider under at Kjos som reell arbeidsgiver neglisjerer sitt klare ansvar etter norsk rettspraksis i forhandlingene: Å anerkjenne at han har et ansvar for pilotene, og at han dermed er forpliktet til å gi sin tilslutning til tariffavtalen, sier Dege.

Rundt 130 000 passasjerer har blitt rammet av streiken så langt.

- Må gi seg Arbeidstakerorganisasjonen Parat inviterte Norwegian til det de betegner som «reelle samtaler» i ettermiddag. Norwegian-sjef Bjørn Kjos svarte at de er villige til å møte «hvor som helst, når som helst». Det er imidlertid ikke kjent hvor disse samtalene finner sted.

- Kjos kommer til å gi seg til slutt. Hvis han skal fly videre, må han gi seg. Den eneste årsaken til at han skal holde fast på prinsippene er om han har gått med på et vilkår i forbindelse med disse 240 flyene han skal kjøpe. Da kan det hende flygerne må gi seg. Dette er imidlertid et element jeg ikke har oppfattet, sier Dege.

Kjos har tidligere uttalt at årsaken til at de ikke kan ansette pilotene i morselskapet, er at de er avhengige av å ha en oversiktlig struktur å forholde seg til for å kunne finansiere flyene.

Advokat Arvid Reidar Ødegård, ekspert på arbeidsrett, sier man ikke kan slå fast at Norwegian bryter med norsk rettspraksis.

- I utgangspunktet er det å organisere seg i datterselskaper en legitim måte å organisere seg på. Det er for å begrense risiko. Men det er eksempler i rettspraksis på at man betrakter konsernet som den reelle arbeidsgiver, men det fins også eksempler på det motsatte, sier Ødegård til Dagbladet.

- En svakhet Han sier samtidig at det er en «ikke ubetydelig risiko» for at Norwegian i dette henseendet kan bli sett på som den reelle arbeidsgiveren.

- Det som er svakheten i organisasjonen til Kjos, er at en del av de beslutningene om det som skal utføres tas av konsernet. Jo mer et konsern styrer direkte i et datterselskap, desto mer sannsynlig er det at en domstol vil falle ned på at den reelle arbeidsgiver ikke er datterselskapet, sier Ødegård.

Som eksempel trekker han fram Norwegians beslutning til å frata de ansatte muligheten for egenmelding. Dette skjedde etter at sykefraværet søndag 1. mars ble opplyst å være «dobbelt så stort som på en vanlig søndag

Norwegian opplyste at de fulgte folketrygdlovens bestemmelser, som sier at arbeidsgiver har rett til kreve sykemelding dersom det er rimelig grunn til å anta at fravær ikke skyldes sykdom

- Denne beslutningen ble faktisk ikke formelt truffet i Norwegian Air Norway, men av HR-ledelsen i konsernet. De har opplyst NAN kjøper HR-tjenester fra konsernet, men den måten de organiserer seg på kan indikere at selskapet reelt kan ha arbeidsgiveransvar, sier Ødegård.

Ødegård mener imidlertid at det ikke er noe grunnlag kunne si at Norwegian, selv om de skulle ha arbeidsgiveransvar, kan risikere søksmål.

- Det er ikke erstatningsbetingende å være involvert i en arbeidskonflikt. Dette er en lovlig streik, og det er også opplyst i billettvilkår ved bestilling, sier Ødegård.