Bjørn Kjos, gründer og direktør i  Norwegian blir glad når nye aktører tar opp kampen i luften.
Foto: Agnete Brun/Dagbladet
Bjørn Kjos, gründer og direktør i Norwegian blir glad når nye aktører tar opp kampen i luften. Foto: Agnete Brun/DagbladetVis mer

Norwegian-Kjos jubler for "luftens baron"

Bjørn Kjos startet selv i det små. Nå vil han med glede bli med på en liten flytur med sin nyeste konkurrent, Claus Krohn (77).

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| LUFTROMMET OVER MOLDE (Dagbladet):

 Norwegian-sjef, Bjørn Kjos, har selvsagt fått med seg Claus Krohns satsing i luften. Til Dagbladet jubler Kjos og strør om seg med lovord om den driftige 77-åringen Claus Krohn.

—Dere må hilse Claus og fortelle han at det er plass til han og alle andre i lufta. Dette er virkelig et bra tiltak. Jeg startet selv med tre fly av typen Boieng 737 og håper virkelig Krohn Air lykkes, sier Kjos til Dagbladet.

Toppmøte i luften? Kjos som selv har flydd i motvind med Norwegian, råder Krohn til å finne nisjer i markedet som ikke direktekonkurrerer med noen. Selv er Kjos mer en klar for å sette seg om bord i Krohn Air som passasjer.

— dette er en unik og artig historie. Så jeg kommer gjerne på besøk og tar en flytur sammen med Claus, avslutter Kjos.

Om det blir toppmøte i luften over Molde eller ikke, Claus Krohn fyrte like så godt opp én av selskapets flymaskiner og tok Dagbladet med på tur.

Gladgutt med en lang idretts-og forretningskarriere. Nå (77) åpner Claus Krohn nok en rute i sitt lille flyselskap, Krohn Air    FOTO:Erik Hattrem
Gladgutt med en lang idretts-og forretningskarriere. Nå (77) åpner Claus Krohn nok en rute i sitt lille flyselskap, Krohn Air FOTO:Erik Hattrem Vis mer

«— Are you comfortable», skurrer stemmen til Claus Krohn i hodetelefonen i det vi taxer ut i Krohn Airs Piper Ceneca 2 for en luftetur over Molde, Claus Krohns hjemby.  

Bare én gang i livet har 77-åringen hatt fast jobb, som 23-åring. Da jobbet han for broren Dankert som var grossist.  

— Etter det har jeg drevet for meg selv innen salg av næringsmidler og kaffe. Tidligere i år startet jeg også opp flyselskapet Krohn Air når SAS la ned sin rute mellom Molde og Trondheim, forteller han engasjert.  

Flysertifikat tok Claus først som 70-åring.

 I dag eier han tre fly i sin Krohn Air-flåte. Én Dornier 328-100, én Jetstream 19-seter og hans private Piper Ceneca 2 som snart føres over på firmaet. Snart åpner han også sin andre flyrute som skal gå til Bergen fra Molde.  

Synlig Selvsagt pryder det ferske selskapets logo halen på flåtens minste maskin, en Piper Ceneca2 FOTO:Erik Hattrem
Synlig Selvsagt pryder det ferske selskapets logo halen på flåtens minste maskin, en Piper Ceneca2 FOTO:Erik Hattrem Vis mer

- Vi hadde kjøpt et fly for å sette inn på Kristiansund — Trondheim, dagen etter meldte Widerøe at de skulle starte opp på akkurat den ruten. Derfor valgte vi Bergen — Molde isteden.  

For de som tror 77-åringen nå nyter livets glade dager og kun svever rundt i luften i sitt eget fly, tar feil. Fortsatt driver han aktivt med friidrett. Han har også vært best i Europa på 800 meter.  

— Som 59-åring løp jeg Europas beste 800-meter for veteraner, tiden var 2 minutter og 15 sekunder. Noen år tidligere ble jeg nummer sju i verdensmesterskapet i Oregon i USA. Fortsatt er treningen det viktigste i livet mitt. Går jeg tre dager uten trening, er jeg umulig å være i hus med, humrer han.  

Kjempet livet av seg
Selv om livet nå er topp og jorden bokstavelig talt er under hans føtter og landingshjul, har han etter eget utsagn vært døden nær på grunn av påkjenninger i jobben.  

— Mine verste tid i livet var når jeg kjempet livet av meg for å komme inn i de store matvarekjedene med kaffeprodukter. Det tok faktisk nesten livet av meg. Jeg vil ikke navngi kjedene, men en slik arroganse uten sidestykke var grusomt å kjenne på kroppen. Jeg fikk ikke en gang tilbud om en stol før det ble snakk om profit og grådighet, det er ikke min måte å drive butikk på, forteller han og legger ansiktet i alvorlige folder.  

Luftens baron
Luftens baron Vis mer

At han ble avkrevd for millioner av kroner for i det hele tatt å få lov til å selge sine produkter, ble for mye.  

Claus har tidligere samarbeidet med store internasjonale konsern, blant annet Heineken. Noe han i dag ser på som en svært god skole. Men han innrømmer glatt at flyselskap ville han aldri ha startet om han ikke var i flymiljøet fra før og samtidig en stor patriot på sin egen hjembys vegne.  

— Det hadde aldri skjedd og det er også med nøkternhet vi driver. Jeg må innse at jeg bor i Molde, som ikke er verdens navle. Derfor er det uaktuelt at vi prøver å konkurrere ut andre aktører. Det skal være plass til oss alle, store som små, avslutter Claus Krohn.   

Claus Krohn (77) Tar selv et tak når flyet skal ut av hangaren  FOTO:Erik Hattrem
Claus Krohn (77) Tar selv et tak når flyet skal ut av hangaren FOTO:Erik Hattrem Vis mer