INTENST: Da Bjørn Kjos gikk på talerstolen i formiddag, hadde det gått drøyt åtte timer fra avtalene var ferdigforhandlet i hovedkvarteret på Fornebu litt før klokka to i natt, etter månedlange forhandlinger på kammerset. 
Foto: Heiko Junge / Scanpix
INTENST: Da Bjørn Kjos gikk på talerstolen i formiddag, hadde det gått drøyt åtte timer fra avtalene var ferdigforhandlet i hovedkvarteret på Fornebu litt før klokka to i natt, etter månedlange forhandlinger på kammerset. Foto: Heiko Junge / ScanpixVis mer

Norwegian-Kjos vil tredoble antall ansatte og passasjerer

Men er ikke bekymret for Norges miljøprofil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En bredt smilende Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte på en pressekonferanse i dag om gigantiske flykjøpsavtaler, og grandiose planer for flyselskapets vekst.
I fjor fløy 16 millioner passasjerer med Norwegian. I årene 2017 til 2019, når de nye flyene leveres, blir det langt flere.
- Det blir omtrent tre ganger så mange, sier Bjørn Kjos til Dagbladet, rett etter pressekonferansen om Norwegians kjøp av 222 nye fly fra Boeing og Airbus.
Kjos sier til Dagbladet at det også blir en tredobling av antall ansatte, fra dagens omtrent 2500.

Fikk rabatt Ifølge Norwegian er dette historiens største flyordre i Europa. Flyene ville ha kostet 127 milliarder kroner hvis de skulle vært kjøpt til listepris.

Norwegian blir først i Europa med å ta i bruk flytypen Boeing 737 MAX8.
- Som launch-kunde får du spesielle rabatter, sa Kjos med et lurt smil til journalister og flyanalytikere i et fullstappet Felix konferansesenter i dag. Han ville ikke si hvor store disse rabattene var, annet enn gjennom uttalelser av denne typen:
- Vi har en veldig god magefølelse på det vi gjør.

Da Kjos gikk på talerstolen, hadde det gått drøyt åtte timer fra avtalene var ferdigforhandlet i hovedkvarteret på Fornebu litt før klokka to i natt, etter månedlange forhandlinger på kammerset.

Forurenser mindre Hva den planlagte, dramatiske passasjerveksten gjør med Norges miljøprofil, var ikke Kjos like interessert i å snakke om.
- Dette er ikke så mye mer enn den naturlige markedsveksten, sier han til Dagbladet.

Han mener andre ting betyr mer for miljøet, enn antall flyreiser.
- Skal man virkelig tenke miljø, så skal man bare fly med slike fly som dette, sier han til Dagbladet.

De to nye flytypene, Airbus A320neo og Boeing 737 MAX8, skal innfases fra henholdsvis 2016 og 2017, og vil få redusert drivstofforbruket med 10-15 prosent i forhold til dagens tilsvarende flymodeller.
Og ja, Bjørn Kjos blir med på jomfruturene. Som passasjer.