Norwegian-konflikt på vei til Riksmekleren

Flygernes organisasjon har brutt forhandlingene.

KONFLIKT: Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling. Foto: Berit Roald / Scanpix
KONFLIKT: Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling. Foto: Berit Roald / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Torsdag kan et varsel om plassfratredelse havne på Riksmeklerens bord.

- I dag klargjør vi fremdriften, men vil vurdere å sende plassoppsigelse til NHO Luftfart torsdag. Det vil bli meldt plassoppsigelse parallelt for pilotene i Norge, Sverige og Danmark. Vi prøver å finne en løsning med Norwegian og håper å unngå streik, sier advokat og forhandlingsleder for pilotene i Parat, Christen Horn Johannessen.

Tirsdag ble det brudd i forhandlingene mellom Norwegian og pilotene. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling.

YS-organisasjonen Parat Luftfart vurderer derfor plassoppsigelse for sine 570 piloter i Norwegian. Fra oppsigelsen er levert, går den automatisk til frivillig mekling som varer i 14 dager. Deretter blir det tvungen mekling og hvis den heller ikke fører fram, blir det streik i løpet av to-tre dager etterpå.

Gjenopptok avtale Tirsdag gjenopptok pilotene fridagkjøpsavtalen med Norwegian som ga selskapet fleksibilitet og pilotene ekstrabetaling. Det førte til at selskapet i en periode har måtte bruke en til to innleide fly for å slippe kanselleringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer