KONFLIKT: Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling. Foto: Berit Roald / Scanpix
KONFLIKT: Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling. Foto: Berit Roald / ScanpixVis mer

Norwegian-konflikt på vei til Riksmekleren

Flygernes organisasjon har brutt forhandlingene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Konflikten mellom pilotene og ledelsen i Norwegian var onsdag fortsatt uløst. Torsdag kan et varsel om plassfratredelse havne på Riksmeklerens bord.

- I dag klargjør vi fremdriften, men vil vurdere å sende plassoppsigelse til NHO Luftfart torsdag. Det vil bli meldt plassoppsigelse parallelt for pilotene i Norge, Sverige og Danmark. Vi prøver å finne en løsning med Norwegian og håper å unngå streik, sier advokat og forhandlingsleder for pilotene i Parat, Christen Horn Johannessen.

Tirsdag ble det brudd i forhandlingene mellom Norwegian og pilotene. Flygernes organisasjoner brøt forhandlingene fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling.

YS-organisasjonen Parat Luftfart vurderer derfor plassoppsigelse for sine 570 piloter i Norwegian. Fra oppsigelsen er levert, går den automatisk til frivillig mekling som varer i 14 dager. Deretter blir det tvungen mekling og hvis den heller ikke fører fram, blir det streik i løpet av to-tre dager etterpå.

Gjenopptok avtale Tirsdag gjenopptok pilotene fridagkjøpsavtalen med Norwegian som ga selskapet fleksibilitet og pilotene ekstrabetaling. Det førte til at selskapet i en periode har måtte bruke en til to innleide fly for å slippe kanselleringer.

- Nå vil dette normalisere seg. Vi trenger ikke lenger å leie fly og crew for å operere rutenettet vårt, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian i NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lederen for pilotforeningen i Norwegian, Halvor Vatnar, sier til NTB at de gjenopptok avtalen fordi selskapet sier de vil følge avtaleteksten pilotene mener ble brutt.

- I tillegg skal de sette ned en arbeidsgruppe som skal se på tretthetsproblematikken, at du ikke bare har lange dager hele uka. Det er positivt. Men det rokker ikke ved primærkravet i disse forhandlingene som er ordnede arbeidsforhold for alle, sier han.

Streikefare Ifølge Skånvik brøt Parat Luftfart, der pilotforeningen er medlem, forhandlingene tirsdag fordi de ville ha en intensjonsavtale som skal gjelde utenfor tariffområdet.

- Det har ikke NHO Luftfart mulighet til å gjøre, sier hun.

I de ti årene Norwegian har eksistert har det aldri vært fare for streik. Skånvik tror dette skjer nå fordi den europeiske pilotforeningen har lagt opp en felles strategi og har valgt seg ut Norwegian som ett av de selskapene de vil ramme.

- De har varslet at de går til kamp mot EUs arbeidstidsregler og at de ikke vil akseptere innleie av piloter, noe som er vanlig i flere europeiske selskaper. Våre piloter har arbeidstid langt under den grensen EU har i dag, men de har lagt opp en kamp mot det og mot at piloter kan være innleid, sier kommunikasjonsdirektøren.

Hun mener pilotene sager av greina de selv sitter på.

- Det svekker Norwegian samtidig som det styrker europeiske konkurrenter, som for eksempel Ryanair, som lettere kan etablere seg på innenriksmarkedet i Norge.

Lovunntak Utviklingen i den internasjonale luftfarten følges også av myndighetene. I Norge er særlig Norwegian interessant.

Onsdag kontaktet Arbeidsdepartementet Luftfartstilsynet for å få oppgitt hvor mange innen norsk luftfart som vil bli berørt dersom det blir innført en regelendring i næringen på linje med den som gjelder i skipsfarten for utenlandske statsborgere.

- For å få dette til må utlendingsforskriften endres. Per nå berører dette ingen, men det kan jo bli noen fremover. Selskapene har ikke tall på dette. Pilotene er stort sett skandinaviske. Norwegian har gjort denne problemstillingen aktuell siden de skal starte med langruteflygning, sier juridisk direktør Ole Martin Erikstad i Luftfartstilsynet til NTB.

Per nå har selskapet base i Malaga i Spania og Helsingfors i Finland, men siden dette er innenfor EØS-området, bryter det ikke med norsk lov. Men skulle Norwegian for eksempel opprette en base i Bangkok med flyginger til Norge, blir det annerledes.

- De flyr med norskregistrerte fly. Hvis de har utlendinger i arbeid der, må de ha arbeids- og oppholdstillatelse i Norge. Til nå har skipsfarten hatt et unntak for disse reglene. Nå skal vi se på om vi kan gjøre det samme unntaket for luftfarten, sier Erikstad. (©NTB)