Norwegian lagde skrytefilm av Norge. Så ble det trøbbel i tårnet ...

Skyskraperen avslører at flyselskapet gikk over grensa.

BOMMERT: Norwegians reklamesnutt inneholder en vesentlig glipp: I reklamen for innenlandsreiser i Norge, har et bilde fra Sverige sneket seg inn. Video: Norwegian Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): «Vi synes Norge er ganske spektakulært. Hvilken er din favoritt-destinasjon» spør Norwegian på sin Facebook-side. En ny reklamefilm med idylliske bilder fra Norge skal reklamere for flyreiser innenlands.

Det er bare ett problem. Etter rundt seks sekunder med bilder fra norske destinasjoner, dukker det opp et bilde - fra et annet land - nærmere bestemt Sverige.

  • Se reklamevideoen øverst i saken.
BILDET: Reklamefilmens budskap var «opplev Norge», men Norwegian gikk på en liten bommert da reklamefilmen inkluderte et bilde fra Malmö. Faksimile: Norwegian/Facebook
BILDET: Reklamefilmens budskap var «opplev Norge», men Norwegian gikk på en liten bommert da reklamefilmen inkluderte et bilde fra Malmö. Faksimile: Norwegian/Facebook Vis mer

Ett av bildene er nemlig tatt på Ribersborgsstranden i Malmö. Denne stranda er lett å kjenne igjen, blant annet på grunn av utsikten til det kanskje mest berømte landemerket i den sydsvenske byen.

Skyskraperen «Turning Torso» er Nordens høyeste hus med 190 meter og 54 etasjer. Skyskraperen, som ligger ved havneområdet, synes godt fra stranda - og dermed også i bildet som Norwegian valgte å bruke for å promotere Norge.

Å bruke et svensk bilde i en kampanje for destinasjoner i Norge var ikke planen, innrømmer Norwegian.

- Dette er en bommert og vi forstår og beklager om det er misvisende. Den har bare blitt brukt en gang og skal ikke brukes igjen, skriver Charlotte Holmbergh, presseansvarlig i Norwegian, til Dagbladet.

I skrivende stund har reklamefilmen blitt sett 64 000 ganger og fått 100 kommentarer.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer