SMILER LIKEVEL: Norwegian-ledelsen er i gang med ny pilot-mekling, med et klima som er på frysepunktet etter harde konfrontasjoner den siste tida. Her er Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer, en av dem som nylig har vært i hardt vær, på vei inn til Riksmeklingmannen nå i formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
SMILER LIKEVEL: Norwegian-ledelsen er i gang med ny pilot-mekling, med et klima som er på frysepunktet etter harde konfrontasjoner den siste tida. Her er Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer, en av dem som nylig har vært i hardt vær, på vei inn til Riksmeklingmannen nå i formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

Norwegian-ledelsen frykter streikefare kan gi nytt 100-millioners tap

Nå begynner meklinga.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå i formiddag setter Riksmeklingsmannen seg til forhandlingsbordet med Parat/Norwegian Pilot Unions (NPU) forhandlingsleder Halvor Vatnar og Norwegians forhandlingsleder Ragne Eikrem fra NHO Luftfart og deres delegasjoner.

Men noe av skaden kan allerede være skjedd.

Frykt for streik kan i seg selv gi tapte inntekter i 100-millionersklassen, viser et internt brev fra Norwegian-direktørene Geir Steiro og Gunnar Martinsen.

100-millioners frykt «Sist vi var i samme situasjon med frykt for streik tapte selskapet over 100 millioner kroner. Det er svært alvorlig i en situasjon hvor marginene er små og hvor vi dessverre ikke har mye ekstra å gi», skriver de to i brevet som ble lagt ut på flyselskapets intranett for to uker siden.

Norwegians informasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen vil ikke tallfeste hvor stort tap selskapet frykter denne gang , men sier likevel dette:
- At en pilotstreik vil få økonomiske konsekvenser er det ingen tvil om.

- Når NPU truer med streik, er det helt naturlig at kundene blir usikre. Vi merker økt pågang hos kundesenteret vårt fra passasjerer som skal ut og reise med oss, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Streik lørdag? - På meklingens første dag ønsker jeg ikke å bidra til spekulasjoner om dette, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat når Dagbladet spør hvem som har hovedansvaret for at Norwegian enda en gang må til Riksmeklingsmannen.

Forhandlingene skal etter planen være ferdige innen fredag. Blir det brudd, kan en streik være et faktum lørdag morgen.

Årets forhandlinger skjer i et sjeldent bittert klima, selv i Norwegian som har vært preget av en tøff strid mellom piloter og ledelse i en årrekke. Norwegian tapte i fjor 1,6 milliarder kroner, og ledelsen med konsernsjef Bjørn Kjos i spissen har tatt til orde for kraftige innstramminger i det de mener er altfor generøse ordninger for pilotene.

Dårlig PR Norwegian-pilotenes leder Halvor Vatnar mener derimot at ledelsen er ute etter å presse fram en overgang fra faste ansattelser til løsere tilknytningsforhold og dårligere betingelser.

På toppen av det hele har Norwegian fått flere mediesaker selskapet nok ville ha vært foruten, blant annets Dagbladets avsløring av at en Norwegian-flyvning fra New York til Arlanda foregikk i strid med sikkerhetsforskriftene etter en heftig krangel mellom piloter og kabinansatte.

PÅ'N IGJEN:Tariffoppgjørene i Norwegian har måttet til mekling hos Riksmeklingsmannen flere ganger de siste årene. Her er Norwegian-pilot Trond Torgersen på vei inn til ny mekling hos Riksmeklingmannen nå i formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
PÅ'N IGJEN:Tariffoppgjørene i Norwegian har måttet til mekling hos Riksmeklingsmannen flere ganger de siste årene. Her er Norwegian-pilot Trond Torgersen på vei inn til ny mekling hos Riksmeklingmannen nå i formiddag. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Vis mer