TAR STRUKTURGREP: «Samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt», står det i en pressemelding etter et styrevedtak i Norwegian nå i kveld. Her er Norwegian-sjefen Bjørn Kjos sammen med kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i september i år. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
TAR STRUKTURGREP: «Samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt», står det i en pressemelding etter et styrevedtak i Norwegian nå i kveld. Her er Norwegian-sjefen Bjørn Kjos sammen med kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i september i år. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Norwegian med nyansettelser og nye datterselskaper

Fagforeningsleder glad for at Norwegian vil ha fast ansatte piloter også utenfor Skandinavia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flyselskapet Norwegian oppretter to nye datterselskaper, ett i Norge og ett i EU. Norwegian Air Shuttle blir fortsatt morselskap, men nå med to nye heleide datterselskaper som skal ha egne driftstillatelser.

Den nye strukturen ble vedtatt i et styremøte i dag, går det fram av en pressemelding fra Norwegian Air Shuttle nå i kveld.

Det står også at innleide piloter ved baser i utlandet skal få tilbud om fast ansettelse i lokale, heleide «ressursselskaper».

- Det mest positive er vel det tydelige signalet om at de vil basere seg på faste ansettelser, ikke bare i Skandinavia men også ellers i verden, sier lederen i fagforeningen Parat, Hans Erik Skjæggerud, som organiserer piloter i Norwegian.

- Ingen kommentar
I meldingen fra Norwegian står det at «samtlige skandinavisk ansatte piloter overføres til det norske driftsselskapet med sine nåværende lønns- og arbeidsvilkår. Andre ansatte i Norwegian Air Shuttle ASA blir ikke berørt.»

Vedtaket kommer dagen etter at Pilotforeningen i Norwegian brøt tariff-forhandlingene, med henvisning til at selskapets ledelse vil «svekke pilotenes forhandlingsrett ved å flytte dem ut av morselskapet og inn i nyopprettede selskaper».

Ifølge en pressemelding pilotenes fagforening Parat sendte ut i går, mener lederen i Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, at Norwegian «forsøker å isolere de svenske, danske og norske pilotene i ulike datterselskaper der de blir fratatt opparbeidede rettigheter».

Hva dagens vedtak i Norwegians styre vil bety i denne sammenhengen, vil han ikke uttale seg om nå i kveld.

- Det er altfor tidlig å kommentere. Jeg vet ikke hva det innebærer, sier Vatnar til Dagbladet.

Optimistisk Parat-leder Lederen i Parat, Hans Erik Skjæggerud, er mer optimistisk.

- Det gir grunn til en betinget optimisme. Det ligger ting her som ikke var der i går. Kanskje er det noe her som kan være grunnlag for forhandlinger, sier han til Dagbladet.

Han sier at det for Parat blir helt avgjørende at Norwegians piloter får med seg tariffavtalene når de overføres til et nytt driftsselskap.

Faste ansettelser
Skjæggerud ser positivt på det som står i dagens melding fra Norwegian Air Shuttle om at selskapet vil ha fast ansatte piloter ved baser utenfor Skandinavia.

I meldingen loves det også en større likebehandling når det gjelder karrieremuligheter - uavhengig av baseland for den ansatte.

- Målet er å sikre at Norwegian i fremtiden kan være et sterkt og konkurransedyktig selskap som skaper verdier og tilbyr trygge arbeidsplasser for alle, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i pressemeldingen.

Det skal opprettes egne, heleide «ressursselskaper» som er forankret i baselandene. Innleide piloter skal få tilbud om fast ansettelse lokalt i disse ressursselskapene.

Ifølge meldingen er basen i Finland først ut. Der vil pilotene få tilbud om fast ansettelse i løpet av første kvartal 2014. Så følger basene i Spania og England, står det i meldingen.

Pilotene i Norwegian har tidligere markert sterk misnøye med Norwegians bruk av innleide piloter med dårligere arbeidsvilkår enn de fast ansatte pilotene.

Norsk forankring
Det nyopprettede driftsselskapet for EU skal ifølge meldingen fra Norwegian sikre trafikkrettighetene for å fly ut av Europa.

- Norwegian går fra å være et skandinavisk til et internasjonalt selskap — organisasjonsstrukturen må moderniseres og tilpasses dette. Vi er først og fremst avhengig av å sikre oss trafikkrettigheter i nye markeder. Samtidig vil vi beholde en norsk forankring gjennom et nytt norsk driftsselskap, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos i pressemeldingen.