TRANSPORT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos, her sammen med datteren Anna Kjos som er pilot, fortsetter å vokse kraftig. Foto Kristin Svorte/Dagbladet
TRANSPORT: Norwegian-sjef Bjørn Kjos, her sammen med datteren Anna Kjos som er pilot, fortsetter å vokse kraftig. Foto Kristin Svorte/DagbladetVis mer

Norwegian merker prispresset

Bjørn Kjos og Norwegian fortsetter å levere sterk passasjervekst, men merker samtidig prispresset.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Norwegian Air Shuttle fraktet 1.527.099 passasjerer i februar 2014. Det var 22 prosent flere enn i forhold februar i fjor.

Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 48 prosent, mens den totale kapasiteten (ASK) økte med 46 prosent. Kabinfaktoren steg med 1,0 prosentpoeng til 79,3 prosent.

Påvirkes av nye ruter Trafikktallene for februar er først og fremst påvirket av nye europeiske baser, samt langdistanseflyvninger til Asia og Nord-Amerika.

- Vi har økt tilbudet til kundene betydelig, med flere ruter og frekvenser. Selv med en sterk kapasitetsvekst fylles flyene, noe vi er svært godt fornøyd med. Samtidig ser vi at det er sterk konkurranse i markedet og mange billige billetter i salg. Det er bra for kundene at konkurransen virker, sier Norwegian-sjefen Bjørn Kjos.

Han legger til at Norwegian er beredt til å konkurrere, med stadig flere splitter nye fly i flåten og et utvidet rutetilbud til nye reisemål.

- Nye fly med lavere drivstofforbruk er den viktigste årsaken til at Norwegian kan holde kostnadene nede og tilby stadig flere billetter til lave priser, sier han.

Større prispress Norwegian opererte 99,8 prosent av de planlagte flygningene i februar, hvorav 83,9 prosent gikk på oppsatt rutetid. Det siste var opp 1,8 prosentpoeng fra februar i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Norwegian fikk merke prispresset. Det anslås en yield (inntekt per flydd setekilometer) på 39 øre i februar. Det var 22 prosent ned fra 50 øre i fjor, og ned ett øre fra 40 øre i januar.

Inntektene per tilgjengelige setekilometer (RASK) falt også over 20 prosent og anslås til 31 øre. På samme tid året før var den på 39 øre. Det var også ned ett øre år fra januar.

Analytiker er ikke imponert - Marginen er altså betydelig under press i øyeblikket. Dette gjenspeiler etter vårt syn vedvarende tøffe konkurransevilkår i det nordiske luftrommet, samt at den økende trafikken på interkontinentale ruter vil påvirke yielden negativt, grunnet den lengre distansen, sier analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken.

Han lot seg heller ikke imponere av at kabinfaktoren steg ett prosentpoeng til 79,3 prosent.

- Sammenlignet med tidligere måneder er forbedringen i kabinfaktoren ikke like sterk. Med et økende press på yielden, skvises overskuddene, sier Togo Jensen i en analyseoppdatering.

Analytikeren venter imidlertid at yielden vil øke fra februar - til rundt 44 øre i mars (ned 20 prosent på årsbasis), i tråd med det vanlige sesongmønsteret. Togo Jensen beholder også sin kjøpsanbefaling på aksjen.

Norwegian falt umiddelbart 5,5 prosent på Oslo Børs torsdag morgen, men var fremdeles opp 35 prosent siden nyttår.

Flere nyheter - En vegg med penger er på vei inn i lommene våre
Skylder 1,8 mrd., men Deutsche Bank finner ikke Vik
Skulle bare leke litt etter jobb - vant 20 mill. på nettcasino