Norwegian ned 33 prosent

Flyselskapet Norwegian er blitt mindre effektivt og klarer ikke hente ut like mye fra hver flydde kilometer som før. Og nå har Dreamliner marerittet også kommet til Norwegian.

MINDRE EFFEKTIV: Bjørn Kjos, Norwegian, klarer ikke hente ut like mange kroner fra hver flydde kilometer som før. Foto: Agnete Brun/Dagbladet
MINDRE EFFEKTIV: Bjørn Kjos, Norwegian, klarer ikke hente ut like mange kroner fra hver flydde kilometer som før. Foto: Agnete Brun/DagbladetVis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Onsdag la SAS frem kvartalstall som var så gode at aksjen steg 9,2 prosent til 13 kroner på Oslo Børs. SAS fortsetter opp 4,2 prosent i dag, til 13,55 kroner.

SAS-tallene viste også at flyselskapet kan bli en mye sterkere konkurrent til Norwegian fremover enn mange hadde trodd. Det, sammen med resultatvarsel fra Ryanair, bidro til å sende Norwegian ned 6,4 prosent til 210,5 kroner.

Aksjen faller Torsdag har Norwegian lagt frem trafikktall for august, som viste at flyselskapet fraktet 1.973.468 passasjerer i august i år, opp 14 prosent fra samme måned i fjor.

Det var gjennomgående svakere nøkkeltall enn i samme måned i fjor og vesentlig svakere enn i juli i år.

Aksjen stiger likevel 1 prosent til 212,8 kroner, men den er fremdeles ned nesten 33 prosent fra toppen på 316,5 kroner den 3. juni.

Det betyr også at verdien av flyselskapet på Oslo Børs har ramlet med 3,65 milliarder kroner, fra 11,1 til 7,45 milliarder kroner.

Aksjene til Bjørn Kjos har i samme tidsrom falt med 830 millioner kroner i verdi, til 1,7 milliarder kroner.

Flere passasjerer - lavere RASK Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 30 prosent, mens den totale kapasiteten (ASK) økte med 31 prosent. Kabinfaktoren falt med 1,2 prosentpoeng til 79,2 prosent.

Yielden i august er oppgitt til 0,48 kroner, ned fra 0,54 i august i fjor og ned fra 0,53 kroner i juli i år.

Inntektene per tilgjengelige setekilometer (RASK) anslås til 0,38 kroner, ned fra 0,44 i august i fjor. I juli i år var den på 0,45 kroner.

Norwegian opererte 99,9 prosent av de planlagte flygningene i august, hvorav 89,3 prosent gikk på oppsatt rutetid.

- Det er gledelig at stadig flere velger Norwegian. Vi vet at de som flyr med oss setter pris på kvalitet til en fornuftig pris og vi ser at når de først har fløyet med oss en gang, kommer de tilbake. Trafikktallene denne måneden er preget av stor kapasitetsvekst, spesielt i nye markeder, sier adm. dir. i Norwegian, Bjørn Kjos.

Dreamliner mareritt Norwegian fikk vente lenge på sine første to Dreamlinere fra Boeing, og ikke før har de to flyene begynte å fly de lange rutene har det dukket opp problemer også for Norwegians fly.

Det ene har stått stille på Arlanda i Stockholms siden mandag, ifølge standby.dk. Over 600 passagerer ble berørt, da en av Norwegians to B787?ere i fikk problemer mandag. Flyet skulle til New York JFK.

Norwegian måtte sende passasjerene på hotel — og først tirsdag kom de avsted med en forsinkelse på 25 timer. Men da i et innleid fly fra portugisiske selskab HiFly, skriver standby.dk

Flere nyheter Aksje raser på Oslo Børs etter nyheter
Aksjeguru: - Dette er en farlig cocktail
Fredriksen fortsetter å sluke laks