- BUNDET: - De er i realiteten bundet til selskapet gjennom vinteren med særdeles lite å leve av, sier Halvor Vatnar (t.v.), leder for Norwegian Pilots Union Her sammen med Norwegian-sjef Bjørn Kjos etter en streik i mars i år. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
- BUNDET: - De er i realiteten bundet til selskapet gjennom vinteren med særdeles lite å leve av, sier Halvor Vatnar (t.v.), leder for Norwegian Pilots Union Her sammen med Norwegian-sjef Bjørn Kjos etter en streik i mars i år. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

- Norwegian-piloter bondefanget av Kjos

Må takke ja til deltidsjobb - ellers forfaller gjelda til Norwegian.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian-pilotene som nylig fikk beskjed om at de etter seks måneder snart vil stå uten jobb har nå fått et nytt tilbud fra flyselskapet. Opprinnelig fikk minst halvparten av de 24 pilotene løfter om jobb i to år.

Pilotene, som er ansatt i bemannningsselskapet ARPI Aviation, tilbys nå å jobbe 50 prosent mellom september og april neste år.

- Bondefanget Alternativet er å slutte, men i så fall forfaller gjelda på opprinnelig drøyt 200 000 kroner som de 24 pilotene pådro seg for opplæring på Norwegians Boeing 737-fly (såkalt type rating).

- De er i grunnen bondefanget, sier Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilots Union (NPU).

Dagbladet kjenner til at enkelte piloter er frustrerte over tilbudet, men ikke vil presse Norwegian mer i frykt for å bli stående igjen uten noe.

Gjelda deres til Norwegian betales tilbake med 2000 euro i måneden, men for dem som tar imot tilbudet vil tilbakebetalingen bli frosset til de begynner i fulltidsjobb igjen i april neste år.

- Bundet til selskapet - Det er selvfølgelig bedre enn situasjonen for to uker siden, da de fikk beskjed om ingen jobb og inntekt i vinter, men det er ikke det de ble lovet da de begynte i selskapet, og satte seg i gjeld til Norwegian, nemlig to års kontrakt, sier NPU-leder Halvor Vatnar.

Han synes ikke vilkåret om at gjelda forfaller hvis de slutter ville ha vært så ille om de hadde hatt jobb i to år.

- Men når Norwegian så går bort fra to år og nå tilbyr dem 50 prosent jobb, er de i grunnen bondefanget, for de kan ikke begynne i et annet selskap på fulltid, da forfaller hele gjelda til betaling. Da er de i realiteten bundet til selskapet gjennom vinteren med særdeles lite å leve av, sier Vatnar.

- Ille i bransjen - Vi er glad for at vi har kommet frem til en løsning, men forstår samtidig at dette har vært frustrerende for de berørte pilotene. Vi jobber nå med å finne permanente løsninger ved sesongsvingninger slik at det blir mer forutsigbarhet for de berørte pilotene, skriver kommunikasjonsrådgiver Astrid Gaustad Mannion i Norwegian til Dagbladets spørsmål om blant annet Vatnars uttalelser.

Halvor Vatnar presiserer at det ikke bare er i Norwegian at pilotene må betale for «utsjekk» på flytypen som skal være pilotenes arbeidsverktøy.

- Dette illustrerer hvor ille det har blitt i denne bransjen, sier Vatnar.