HÅPER OG BER: - Vi håper og ber om at det vil ordne seg for Norwegian-pilotene i Norge, for det kan åpne en vei for oss også, slik at det kan la seg gjøre å arbeide sammen med Norwegian, sier den spanske fagforeningen SEPLAs president Javier Martínez de Velasco til Dagbladet. Foto: SEPLA
HÅPER OG BER: - Vi håper og ber om at det vil ordne seg for Norwegian-pilotene i Norge, for det kan åpne en vei for oss også, slik at det kan la seg gjøre å arbeide sammen med Norwegian, sier den spanske fagforeningen SEPLAs president Javier Martínez de Velasco til Dagbladet. Foto: SEPLAVis mer

Norwegian-piloter i Spania «håper og ber» for norske kolleger

Fagforeningsboss Javier Martínez de Velasco leter etter en måte å hjelpe streikende norske piloter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Siden i høst har den spanske fagforeningen SEPLA forgjeves prøvd å komme i forhandlingsposisjon med flyselskapet Norwegian og det eksterne bemanningsselskapet OSM Aviation om kontrakter for Norwegians spanskbaserte piloter.

Nå har frustrasjonen steget ytterligere hos SEPLA-president Javier Martínez de Velasco.

Leter etter tiltak Forrige fredag bekreftet Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik at Norwegian har tatt i bruk piloter fra England og/eller Spania på flyvninger i Skandinavia - noe som skapte sterke reaksjoner i Norge.

- Spania-baserte piloter opererer skandinaviske flyvninger. I stedet for å fly fra Spania, opererer de skandinaviske flyvninger. Vi tror det er ulovlig det de gjør, og tenker på hva vi skal gjøre med det, sa Martínez de Velasco til Dagbladet i går.

- Det alvorligste vi kan gjøre, er å oppfordre de spanskbaserte pilotene til streik, men det vil vi ikke gjøre, sa SEPLA-presidenten, og forklarte at SEPLA var i tenkeboksen for å finne en reaksjonsform.

I dag var budskapet fra SEPLA at fagforeningens advokater nå vurderer saken.

«Vi holder på å gjøre oss opp en mening om hvorvidt vi mener OSM og NAR Spain - de to selskapene som er kontraktspartnere for pilotene her i Spania - opptrer i strid med lov og rett», heter det i en epost Dagbladet fikk fra SEPLAs informasjonavdeling i dag.

- På trygg grunn NAR (Norwegian Air Resources) er et datterselskap i Norwegian-konsernet. OSM Aviation er et eksternt bemanningsselskap ledet av den tidligere SAS-piloten Espen Høiby, som er kronprinsesse Mette-Marits bror. Ifølge Javier Martínez de Velasco er 30-40 av Norwegians Spania-baserte piloter ansatt i NAR, og rundt 150-160 i OSM.

Da Dagbladet under en pressekonferanse i dag ba Bjørn Kjos kommentere SEPLAs uttalelser om bruken av spanskbaserte piloter, svarte han slik:

- Vi er på trygg grunn når det gjelder streikebryteri, sa Kjos, som også fortalte om sine personlige reaksjoner på streiken.

Kjos mener at han og Norwegian Air Shuttle har full rett til å leie inn flytjenester fra andre selskaper, så lenge det streikerammede datterselskapet Norwegian Air Norways fly står på bakken - noe den streikende norske fagforeningen Norwegian Pilots Union (NPU) avviser.

- Til retten Mellom SEPLA og Espen Høiby-selskapet OSM Aviation har forholdet vært betent helt siden OSM i høst begynte framstøtene for å inngå kontrakter med spanskbaserte Norwegian-piloter. Nå under Norwegian-streiken har det blitt enda verre.

Selv om 80 prosent av Norwegians Spania-baserte piloter ifølge SEPLA er medlemmer hos dem, har ikke OSM godtatt SEPLA som pilotenes representant i forhandlinger.

- Vi kan gå til retten og si at vi representerer 80 prosent og forlange å bli deres representant, men det tar tre-fire måneder, sier Javier Martínez de Velasco. Han sier at SEPLA kommer til å gjøre dette hvis saken ikke løser seg i løpet av mars.

«Uriktige karakteristikker» - Retten kommer til å anerkjenne oss som pilotenes representant, for det går fram av spansk lov, sier Martínez de Velasco.

«Vi har vært i kontakt med Sepla tidligere og foreslått et møte med dem. I mellomtiden har de gjennom media beskyldt oss for utidig oppførsel og kommet med uriktige påstander om vår håndtering av våre ansatte. Det har medført at vi har utsatt denne prosessen. Vi opplever for øvrig at vi har gode relasjoner til våre piloter i Spania», skriver Espen Høiby i en epost til Dagbladet.

Han mener at det ikke er naturlig med et møte nå, i lys av SEPLAS «uriktige karakteristikker» av OSM.

- Vil samarbeide Javier Martínez de Velasco mener piloter må være fast ansatt i et flyselskap, og ikke kan leies inn fra et eksternt bemanningsselskap.

- Sjefene og kontorarbeiderne, og til og med bakkepersonellet kan leies, men ikke pilotene. Vi mener at pilotene må ha en permanent kontrakt for å oppfylle alle sikkerhetskravene for passasjerene. De må føle seg som en del av selskapet, sier han, og legger til at det ikke bare er SEPLA som mener dette.

- I USA har de ikke midlertidige piloter. Selskapet ansetter og selskapet sparker pilotene, sier Javier Martínez de Velasco, som mener at Norwegian bare er et «lite skritt» bedre enn Ryanair på dette området.

- Vi vil ikke være Norwegians fiende, og vi vil arbeide sammen med dem, men vi vil ha gode arbeids- og lønnsbetingelser og en kollektiv arbeidsavtale, sier SEPLA-president Javier Martínez de Velasco.