- TROR DET ER ULOVLIG: - Spania-baserte piloter opererer skandinaviske flyvninger. I stedet for å fly fra Spania, opererer de skandinaviske flyvninger. Vi tror det er ulovlig det de gjør, og tenker på hva vi skal gjøre med det, sa SEPLAs president Javier Martínez de Velasco til Dagbladet tidligere i uka. Nå har han bestemt seg. Foto: SEPLA
- TROR DET ER ULOVLIG: - Spania-baserte piloter opererer skandinaviske flyvninger. I stedet for å fly fra Spania, opererer de skandinaviske flyvninger. Vi tror det er ulovlig det de gjør, og tenker på hva vi skal gjøre med det, sa SEPLAs president Javier Martínez de Velasco til Dagbladet tidligere i uka. Nå har han bestemt seg. Foto: SEPLAVis mer

Norwegian-piloter tar konflikten til spansk mekling

Bruken av spanskbaserte piloter under Norwegian-streiken bringes inn for et spansk meklingsorgan.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den spanske pilotfagforeningen SEPLA mener bruken av deres medlemmer på ruter i Skandinavia mens Norwegian-streiken pågår er i strid med deres kontraktsfestede rettigheter.

Nå har de brakt saken inn for meklings- og voldgiftsorganet SIMA. Neste skritt hvis det ikke blir enighet, er å gå til retten.

Retten neste skritt - Denne praksisen, ved siden av å skade streikeretten til de norske pilotene, er ikke i samsvar med kontraktene til deres piloter i Spania, ved at stedet de opererer ut fra byttes ut med et annet og ved at de tvinges av selskapet til å forandre arbeidsplanen uten forhåndssamtykke, heter det i en pressemelding fra SEPLA.

Både morselskapet Norwegian Air Shuttle, datterselskapet Norwegian Air Resources Spain, og den tidligere SAS-piloten Espen Høibys bemanningsselskap OSM Aviation er klaget inn for dette organet, som er et samarbeid mellom arbeidsgiver- og arbeidstakersiden i statlig sektor i Spania.

- Å gå til retten er neste skritt hvis det ikke oppnås enighet i SIMA, opplyser informasjonsavdelingen i SEPLA til Dagbladet. Tidligere i uka sa SEPLAs president til Dagbladet at han trodde bruken av spanskbaserte piloter til å fly i Skandinavia under streiken var rettsstridig.

Opphetet strid SEPLA opplyser å ha omtrent 200 spanskbaserte Norwegian-piloter som medlemmer, og sier dette utgjør 80 prosent av pilotene som flyr for Norwegian med base i Spania. Likevel har ikke Norwegians eksterne bemanningsselskap OSM Aviation godtatt dem som representant i kontraktsforhandlinger, noe som har ført til opphetet strid mellom OSM og SEPLA.

- Praksisen med å bruke datterselskaper for å få tilgang til kabinansatte og piloter ser ut til å bli utbredt til alle de europeiske basene i Norwegian. Det skandinaviske selskapet har ekspandert på kontinentet ved å bruke andre selskaper - bemanningsselskaper, meklere eller ad hoc-selskaper for å skaffe personal til driftsselskapet, noe som i mange tilfeller gjør det mulig å spare sosiale kostnader ved den ansatte. Med denne kompliserte forretningsmodellen har det norske selskapet oppnådd å invadere luftfartsmarkedet i Europa med ulike konkurransefordeler, basert på svært lave arbeids- og sosiale kostnader, heter det i pressemeldingen.