ETTERTENKSOM: Bjørn Kjos i BBCs resepsjon etter å blitt intervjuet på direkten. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
ETTERTENKSOM: Bjørn Kjos i BBCs resepsjon etter å blitt intervjuet på direkten. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos avslører ukjente sider

Diskuterer så fillene fyker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I et konferanserom i Oslo hugger Norwegian-sjef Bjørn Kjos til mot en av tilhørerene.
Mannen har nettopp spurt hvorfor Norwegian skal kjøpe 222 nye fly, og ikke bare leie. Da han ser og hører Kjos' irritasjon krymper han seg, så han nesten blir borte i stolen.
Hva skjedde, med den evig smilende Norwegian-sjefen?

- Tåpelige spørsmål På Heggeliseter i Nordmarka dagen etter får Dagbladet forklaringen.

- Jeg blir irritert av tåpelige spørsmål. Jeg hadde nettopp forklart hvorfor det er mer lønnsomt å kjøpe fremfor å leie fly. Du må jo være idiot hvis du kjøper 222 fly hvis det er billigere å leie. Det må han som kjenner bransjen vite, sier Kjos.
Innover i marka har den tidligere militærpiloten jaget foran Dagbladets utrente 38-åring, med ei kondensstripe av historier om religion, kvantefysikk, overlevelsesteknikk, skismøring og universets begynnelse hengende etter seg.

I klinsj Framme på setra satte Kjos seg på trammen i den siste ettermiddagssola. Nå forteller han om hvordan han jobber med Norwegians team av analytikere og økonomer.
- Vi har veldig stor takhøyde og diskuterer så fillene fyker. Jeg tror at de selskapene hvor alle er snille med hverandre og alt er fryd og gammen, de går ad undas. Du må ha folk som tør å gå i klinsj med hverandre. Den dynamikken er viktig, sier Kjos.

Streikefare Neste år setter Norwegian opp ruter til fjerntliggende steder som Bangkok og New York. Totalt har flyselskapet har selskapet rundt 2500 ansatte, men på trappa på Heggeliseter forklarer den tidligere shipping-advokaten Kjos hvorfor Norwegian planlegger å leie inn kabinpersonale og piloter gjennom vikarbyråer i de landene hvor selskapet har filialer.
- Hvis du ser på rederiene så har de ikke streiker. De har innrettet seg for å møte en global konkurranse. Hvorfor skal jeg sette opp et eget selskap i Bangkok med egne personalavdelinger? Jeg vil jo ikke ha det. Jeg går heller til et bemanningsbyrå. Vi reduserer kostnadene våre ved å kjøpe personaladministrasjon, sier Kjos, og forklarer at enkelte investorer er helt «paniske» når det gjelder streikefare.

CNN og BBC To dager senere stiller Bjørn Kjos uthvilt og topptrimmet på Norwegians lunsj-fly til London, for å bli intervjuet på CNN og BBC.
Etter kontrakten om å kjøpe 222 fly, har det vært enorm interesse fra internasjonale aviser og nettmedier.
Men CNN og BBC er noe nytt.
For Kjos er møtet med de to mediegigantene så mye verdt at han snart skal hente fram et av Norwegians mest virkningsfulle våpen.

Krig og religion På flyet reflekterer han litt over livet sammen med Dagbladet, mens han fikler med et pappkrus. Helga etter den gigantiske flykontrakten ble hans første barnebarn døpt.
- Det er jo livets hjul. Det er det som betyr mest for folk, livssyklusen, sier han.
Ellers er ikke Kjos noen hyppig kirkegjenger, selv om han står i statskirka.
- Religion i seg selv legger opp til et veldig sunt livsforløp, men de ekstreme variantene er jeg veldig motstander av. Det som avler kriger, er veldig ofte ekstreme varianter av religion.

Spionthriller Avisartikler om Bjørn Kjos har ofte handlet om strikkhopping, dykking med haier, halsbrekkende jagerflyging og ski og seiling med barna og kona gjennom 35 år, Gerd.
Men også for Kjos handler livet om mer enn action.
Litteratur, for eksempel.
I 2006 debuterte han som forfatter, med spionthrilleren «Murmanskaffæren».
-Jeg leser mye, sier Kjos og nevner forfatterne Jonathan Frantzen, Erik Fosnes Hansen og Lars Saabye Christensen.
 
Kvanteteorier Så trekker han fram iPaden og viser hva han leser nå. «The grand design» av vitenskapsgeniet Stephen Hawking.
- Når han kommer inn på kvanteteoriene, får du en eye-opener, sier han. Hawkings bok beskriver hvordan verdensrommet i ekstrem fart utvikler seg.
- Atomene går egentlig i alle retninger, og overført på universet er det ikke bare ett univers, men myriader av dem.
 
Stjernereporter Ved siste opptelling hadde Norwegian 63 fly. Men i en sofa på Norwegians London-flyplass Gatwick, i samtale med CNNs Ayesha Durgahee, er ikke Bjørn Kjos helt sikker.
- Det spørs når du spør meg, egentlig, siden vi får et nytt fly hver fjortende dag, sier han til Durgahee og hennes myriader av seere.
På CNNs nettsider finnes et bilde av Ayesha Durgahee med ei sølvstjerne i hånda, som vinner av «Business Travel News Journalist of the Year» for 2010. Reportasjen handlet om at lufta i et fly under gitte omstendigheter kan bli giftig.
Mellom Kjos og Durgahee er derimot atmosfæren upåklagelig.
 
Uvurderlig våpen Kjos forteller CNN-reporteren om den revolusjonen Norwegian gjerne vil lede an i: Rå-billige billetter selv på langdistansereiser, supermoderne fly, minimalt med drivstoff-forbruk.
Mens han snakker, henter han fram et av Norwegians mest uvurderlige våpen. Når Kjos strekker elastisiteten i smilebåndene til bristepunktet, øynene blir til smale glugger, og en buldrende latter sprenger seg fram, skjer det noe magisk.
Og magien virker, selv i utlandet sammen med en stjernejournalist fra CNN.
 
Svindelforsøk Etter intervjuet, i sjuende etasje på Gatwick, filmer CNN Durgahee og Kjos som prater ved vinduet. Det er et gyllent øyeblikk, med sol over Norwegians fly som tar av i bakgrunnen.
Selv om det ikke er avtalt på forhånd, blir de to enige om å gjøre enda et intervju.
Denne gangen skal det handle om Bjørn Kjos? personlige reisevaner.
- Jeg liker å reise lett, forteller Kjos der han sitter og lar seg intervjue en gang til.
Så drar han historien om da han viste fram bankkortet sitt på TV, og umiddelbart ble utsatt for et svindelforsøk.
Han lar seg likevel overtale til å ta fram passet. Så poserer han og Ayesha med pass i hånda og en arm om livet på hverandre.
 
Snubler Senere på ettermiddagen, på direkten hos BBCs business-redaksjon, går alt mye kjappere. Før intervjuet står han trangt mellom skjermer og en sliten sofagruppe og snakker lavmælt med finansdirektør Frode Foss.
Under det direktesendte intervjuet som går ut til millioner av seere snubler han litt i ordene, og avbrytes av en utålmodig BBC-ankerkvinne.
Etterpå, ute i den samme lobbyen hvor sikkert både Virgin-grunnlegger Richard Branson og Bill Gates har vært før oss, har Bjørn Kjos et kontrollspørsmål til sin svenske informasjonssjef.
- Nå, hvordan gikk det? Solgte vi billetter, eller solgte vi ikke billetter?

POSERTE: Etter et intervju med CNN på Gatwick flyplass, poserte Bjørn Kjos, for anledningen med nødpass, med stjernereporteren Ayesha Durgahee. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
POSERTE: Etter et intervju med CNN på Gatwick flyplass, poserte Bjørn Kjos, for anledningen med nødpass, med stjernereporteren Ayesha Durgahee. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
VELSMURT SNAKKETØY: Bjørn Kjos hadde mye å fortelle da Dagbladet ble med ham til Heggeliseter i Nordmarka. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
VELSMURT SNAKKETØY: Bjørn Kjos hadde mye å fortelle da Dagbladet ble med ham til Heggeliseter i Nordmarka. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
MØTTE FINANSELITEN: Dagbladet var med da Bjørn Kjos og hans finansdirektør Frode Foss møtte finanseliten i Oslo. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
MØTTE FINANSELITEN: Dagbladet var med da Bjørn Kjos og hans finansdirektør Frode Foss møtte finanseliten i Oslo. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
SMURTE DAGBLADETS SKI: Bjørn Kjos har alltid skiene liggende bak i bilen for raskt å kunne komme seg ut i marka. Her smører han fotografens ski på en parkeringsplass i Sørkedalen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
SMURTE DAGBLADETS SKI: Bjørn Kjos har alltid skiene liggende bak i bilen for raskt å kunne komme seg ut i marka. Her smører han fotografens ski på en parkeringsplass i Sørkedalen. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer
INNBITT: Norwegian-sjefen er ikke redd for å gå i klinsj med hverken investorer eller medarbeidere. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
INNBITT: Norwegian-sjefen er ikke redd for å gå i klinsj med hverken investorer eller medarbeidere. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET Vis mer