RØDE TALL: Norwegian-sjef Bjørn Kjos la i går fram røde tall for fjerde kvartal i fjor, men tror på framtida for lavprisselskapet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADET
RØDE TALL: Norwegian-sjef Bjørn Kjos la i går fram røde tall for fjerde kvartal i fjor, men tror på framtida for lavprisselskapet. Foto: Øistein Norum Monsen / DAGBLADETVis mer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos spår 8-10 konkurser blant flyselskapene

Bjørn Kjos spår konkursras i bransjen - men blå himmel for Norwegian.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hittil i år har spanske Spanair og ungarske Malev gått konkurs. Lavprisselskapet Norwegian Air Shuttle har grepet sjansen, og har allerede økt trafikken kraftig både i Spania og Ungarn.

Nå spår Norwegian-sjef Bjørn Kjos en serie fly-konkurser i løpet av året.

- Jeg blir ikke overrasket om vi i Europa ser enda åtte til ti konkurser, sier han til Dagbladet. Kjos tror selskaper i Øst-Europa er mest utsatt.

- Gamle SAS-fly Bjørn Kjos mener to ting kjennetegner selskaper i høyrisikosonen for konkurs: At de har gamle fly som bruker mye drivstoff, og at de ikke har tjent penger de siste åra.

- Når brennstoffprisene stiger og de ikke har tjent penger før, er det en spiral som er veldig vanskelig å komme ut av.
- Er SAS inne i en slik spiral?
- SAS har et problem med at det er mange år siden de tjente penger, og det er ikke til å stikke under en stol at de har mange gamle fly, sier Kjos.

Han tror likevel ikke at SAS er i faresonen, fordi markedet i Skandinavia ikke er så hardt rammet av Europas økonomiske krise.

«Dødelig miks» Selv om flyselskapet hans tapte 133 millioner kroner i siste kvartal i fjor, tror Norwegian-sjefen på lysere tider.

- Det kommer til å bli fryktelig fint å drive flyselskap nå i årene framover, sa han under en pressekonferanse på Aker Brygge i går.

Grunnen er brutal: Det Kjos kaller en «dødelig miks» av høye drivstoffpriser og gamle fly med høyt drivstoff-forbruk, gjør at det blir færre konkurrenter.

Sterk vekst Selv med 15,7 millioner passasjerer i løpet av fjoråret, en vekst på 20 prosent, gikk selskapet gjennom store kostnadskutt for å komme ut i pluss.

I går var Kjos fornøyd med å legge fram et nettoresultat på 122 millioner kroner for hele fjoråret, i et år da dyrere drivstoff ga en ekstrakostnad på over 800 millioner kroner.