- TREFFER MEG:  Norwegian la idag fram et sterkt resultat - til tross for en problematisk vår og sommer. - Det er klart at det treffer meg som bare det, sier sjefen Bjørn Kjos til Dagbladet om trøbbelet i selskapet. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
- TREFFER MEG:  Norwegian la idag fram et sterkt resultat - til tross for en problematisk vår og sommer. - Det er klart at det treffer meg som bare det, sier sjefen Bjørn Kjos til Dagbladet om trøbbelet i selskapet. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

Norwegian-sjef Bjørn Kjos tar datteren i forsvar

Avviser at Anna Helene Kjos-Mathisen (33) har ansvar for pilotmangelen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Bjørn Kjos er nesten klar til å ta ferie.

Et sommer-glissent publikum i et auditorium på Aker Brygge hørte imorges Norwegian-sjefen fortelle om sterke resultater og SkyTrax-prisen for verdens beste langdistanse lavkost-selskap.

Snart skal han legge ut på seilferie - slik han pleier å gjøre på denne tida av året.

Men fortsatt har Norwegian-sjefen noe på hjertet.

- Treffer meg som bare det

Norwegians resultat fra april til juni ble en knapp milliard selv om våren og sommeren i Norge har vært preget av trøbbel med piloter og passasjerer.

- Selv om det er ille for de passasjerene som berøres, har vi et svært volum som ikke engang går innom Norge, forklarer Kjos til Dagbladet da han har lagt fram resultatene.

- Så det har egentlig ikke så stor betydning?

- Jo, det er klart at det treffer meg som bare det, sier Kjos.

Punget ut 81 millioner

Dessuten kunne resultatene ha vært enda bedre - hvis bare Norwegian hadde greid å planlegge bedre. Da kunne de kanskje ha unngått krisen nå i juli, da mangelen på piloter ble akutt, og selskapet måtte kansellere en mengde flygninger.

Hvor ille det faktisk ble, får vi først vite når tallene for juli til september er klare.

Men allerede i dag ble det klart at Norwegian fra april til juni betalte 81 millioner kroner til misfornøyde kunder - nesten 50 millioner mer enn i samme periode i fjor.

Ifølge Kjos er streik i Frankrike den viktigste enkeltfaktoren, men mangelen på piloter har også hatt stor betydning.

- Det er klart du har mangel på piloter, sier Kjos.

- Tingene snudd på hodet

Dermed er spørsmålet gitt: Hvem har ansvaret?

For ei uke siden, etter at Kjos og pilotforeningen hadde blitt enige om å ansette 50 nye piloter, mente Dagens Næringsliv å ha funnet noe av svaret: At to kurs hadde blitt avlyst, for piloter som i sommer kunne ha vært klare til å fly.

«DN erfarer at det var Kjos' svigersønn og datter som hadde ansvaret», skrev avisa. I en presisering i går skrev DN følgende: «Selskapet sier det ikke var de personer DN navnga som tok beslutningene som bidro til pilotmangel i sommer, men at alt ansvar påhviler selskapets ledelse.»

Hos Bjørn Kjos falt artikkelen for ei uke siden i mildt sagt dårlig jord.

- Det er å snu tingene helt på hodet, sier Kjos.

- Skulle rydde opp

Så forklarer han nøyaktig hva han mener om å gi den pilotutdannede datteren Anna Helene Kjos-Mathisen og hennes mann Stig Aleksander Kjos-Mathisen (34), et medansvar for pilotmangelen. Begge er Bjørn Kjos' medarbeidere i Norwegian.

- De ble jo nettopp satt opp for å rydde opp i de tingene som forårsaket det, sier Kjos.

- Hvor godt synes du hun greide å rydde opp i det?

- Når sånne feil gjøres, greier du ikke å rydde opp dagen etter. Det tar tid å få nok piloter ut på veien, og de feilkalkuleringene der tar det måneder å rydde opp i.

- Jeg er jo toppsjefen

- Du er altså ikke enig i at hun har et ansvar?

- Nei, tvert imot. Hun ble jo satt inn for å rydde opp i dette. Hun gjennomfører kursene, hun har ikke en sånn posisjon at hun bestemmer hvor mye kapasitet vi eksempelvis skal ha ute i nettverket vårt. Det hun får beskjed om er at «nå er det så og så mye kapasitet vi skal ha, ta og utdann det».

- Hvis det ikke er hun, hvem har da hovedansvaret?

- Det er jo ledelsen i Norwegian. Jeg er jo toppsjefen i Norwegian, så det er ikke noen tvil om hvem som har ansvaret for det. Hvem nedover i organisasjonen som gjør en eller annen feil.. Det vil alltid gjøres feil. Det er alltid topplederen sitt ansvar, sier Kjos til Dagbladet.

Ut for å seile

Så er Norwegian-sjefen ferdig med intervjuet med Dagbladet. Ganske snart skal han ut for å seile.

- Jeg gleder meg, sier Bjørn Kjos.

Dagbladet har ikke lykkes med å få noen kommentar fra Anna Helene og Stig Kjos-Mathisen.