Norwegian skal ikke tjene penger

- Vår visjon er ikke å tjene penger, men å gi det norske folk lave flypriser.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Advokat Bjørn Kjos, det vel månedsgamle flyselskapet Norwegians styreformann, var forholdsvis direkte da han fredag ble bedt om å skissere visjonen for Norwegian. Det skjedde under HSMAIs (Hotel Sales & Markering Association International) reiselivsdag på SAS Scandinavia Hotel, der Kjos, luftfartsdirektør Randi Flesland og direktøren for SAS Norge, Bjørn Lunde, skulle snakke om temperaturen i norsk luftfart.

Både Flesland og Lunde ønsket Norwegian velkommen. Flesland er glad for hver ny passasjer som kommer til for da tjener Luftfartsverket mer penger. Lunde mener at SAS blir skjerpet av norsk konkurransesituasjon, men det er likevel konkurransesituasjonen i Europa som SAS er mest opptatt av, sa Lunde

Halvfulle fly

Kjos sa at Norwegian anser sin rolle for å være et supplement til reiseaktiviteten i Norge, og at selskapet aldri kan bli noen stor operatør. Det vil ikke engang skaffe seg en alliansepartner.

I dag flyr selskapet med halvfulle fly - kabinfaktoren er 53 prosent - og bare 38 prosent av de reisende har så langt betalt fullprisbilletter. Inntektssiden har vært preget av at det har vært solgt seter til introduksjonspris. Fra nå av er selskapet avhengig av å få en jevn stigning i etterspørselen for å få driften i pluss.

Kjos mener at Norwegian har et helt annet utgangspunkt enn hva det tidligere Color Air hadde. Mulighetene for rimelig innleie av fly og å kunne overlate passasjer- og flyhandling til firmaer som kan slikt, er kostnadsbesparende. Og han tror at Norge kanskje ville hatt lavprisaktøren Color Air fortsatt dersom Konkurransetilsynet hadde vært like på tå hev for flyselskapenes prissetting i 1998 som i dag.

Prisdumping

Direktør Bjørn Lunde i SAS reagerer sterkt på påstander om at selskapet driver med prisdumping der også Norwegian flyr, og viste til at Konkurransetilsynet når som helst kan se selskapet i kortene - også når det gjelder de storkundeavtaler som selskapet har.

- Tilsynet kan komme med innsigelser, men kan ikke nekte oss å gjøre slike avtaler, fastslo Lunde.

Luftfartsdirektør Randi Flesland mener at Konkurransetilsynets og departementets vedtak om å sløyfe bonusopptjening på innenriksruter, var den eneste måte å skaffe konkurrent til SAS og Braathens på.

Alle Luftfartsverkets kunder betaler i utgangspunktet de samme avgifter, uansett størrelse og når trafikken skjer. Men Flesland ser for seg en fremtid der flyselskapene kan forholde seg til en meny der forskjellige tjenester blir prissatt forskjellig. Og hvorfor kan ikke selskapene konsentrere seg om forskjellige typer markeder - der ett konsentrerer seg om forretningstrafikk og et annet ferie- og fritidstrafikk, spurte Flesland.