TØFFERE TIDER: Bjørn Kjos har ingen grunn til å være fornøyd med den siste tids utvikling i aksjekursen. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix.
TØFFERE TIDER: Bjørn Kjos har ingen grunn til å være fornøyd med den siste tids utvikling i aksjekursen. Foto: Trond Reidar Teigen / NTB Scanpix.Vis mer

Norwegian sliter på Oslo Børs

Høsten har så langt vært meget tung for Bjørn Kjos og hans medaksjonærer.

(Hegnar.no): Siden begynnelsen på september har Norwegian falt jevnt og trutt på Oslo Børs. 3. september sluttet aksjen på 273,50 kroner, mens den i dag har vært nede i 195,30 kroner. I skrivende stund omsettes aksjen for 202,70 kroner, ned 2,31 prosent.

Torsdag i forrige uke ble det kjent at Norwegian fraktet 3.446.854 passasjerer i september 2018, opp ni prosent i forhold til året før.

Yielden (inntekten per flydde setekilometer) var på 38 øre i september, mens inntektene per tilgjengelige setekilometer (RASK) var 33 øre. Det var ned henholdsvis tre og fire prosent fra samme måned i fjor.

- Dagens trafikktall fra Norwegian ser ut til å ligge under våre forventninger, slo Ole-Andreas Krohn fast i en rapport fra DNB Markets. Meglerhuset forventet en yield på 41 øre.

Høy oljepris

Jan Petter Sissener mener det er mange faktorer som har bidratt til kursfallet i Norwegian, og trekker frem utviklingen i oljeprisen og manglende hedging som to faktorer. Han anser det heller ikke som positivt at det ikke kommer noen nyheter om det mye omtalte budet på selskapet.

- Ikke glem at den kom fra 150 kroner og tingene har vel ikke utviklet seg positivt siden det, sier Sissener til Hegnar.no.

- Det er uansett laaaaangt frem til Kristoffer Stensruds 500 kroner, så han blir nok sittende en stund til, sier Sissener.

- Vil du anbefale kjøp på dagens nivå?

- Kun for de ekstremt risikosøkende. Jeg tror et eventuelt bud vil ligge mellom 250 og 300 kroner, men kjøperen har meget god tid, avslutter Sissener.

Kan være et godt kjøp

Analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie mener en høy oljepris og en dårlig yield-utvikling har tynget Norwegian den siste tiden.

- I verste fall greier ikke flyselskapene å justere fuelkostnadene i det korte bildet, sier analytikeren til Hegnar.no.

Rasch-Olsen forteller at han revurderer sitt tidligere kursmål, men anser at Norwegian er et godt kjøp på dagens nivå.

Lar seg ikke imponere

Analysesjef Karl Johan Molnes i Norne Securities mener tallene som viste inntekten per flydde setekilometer, som ble offentliggjort for litt over en måned siden, har bidratt til kursfallet.

Molnes venter fortsatt på det store flysalget som skal lette selskapets balanse, og minner om at Norwegian hittil kun har solgt et fåtall fly.

- Når yielden da i tillegg falt fra september 2017 til september 2018, er dette det motsatte av hva selskapet trenger for å betale for høyere fuelpriser. Det lover heller ikke bra at en av Norwegians største direkte konkurrenter, Thomas Cook International, sier at den varme sommeren i Nord-Europa også har redusert etterspørselen etter feriereiser til Asia og Amerika til vinteren, sier Molnes til Hegnar.no.

Analysesjefen tror IAG ønsker å ta over Norwegian. De er i alle fall ikke interessert i at et annet flyselskap skal ta over.

- Da blir spørsmålet hvor snille IAG kan være med Norwegian ved å ta over et selskap som sannsynligvis trenger å gjøre en ny emisjon før Q1/19-tallene presenteres, forteller Molnes.

191 kroner?

Investtech er blant dem som har vært skeptiske til kursutviklingen i Norwegian. Ifølge selskapet ga aksjen et salgssignal da den falt under støtten ved 230 kroner. Konklusjonen var at en videre nedgang til 191 kroner eller lavere er signalisert.

I mandagens utgave av Finansavisen kan vi lese at omsetningen i det britiske datterselskapet endte på 84,3 millioner dollar i fjor. Det var en pen vekst på 67,7 millioner dollar fra året før. Samtidig økte tapene fra 2,8 til 15,6­ millioner dollar.

Andre økonominyheter:
Statsbudsjettet: To gode nyheter for aksjesparere
Dette er dårlig nytt for Bjørn Kjos og Norwegian