STEVNER PILOTENE: 
NHO Luftfart mener Norwegian-pilotenes krav i lønnsoppgjøret er ulovlige og stevner pilotene inn for arbeidsretten.
Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
STEVNER PILOTENE: NHO Luftfart mener Norwegian-pilotenes krav i lønnsoppgjøret er ulovlige og stevner pilotene inn for arbeidsretten. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpixVis mer

Norwegian stevner sine egne piloter etter lønnskrav

NHO Luftfart mener Norwegian-pilotenes krav i er ulovlige og stevner dem for arbeidsretten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Både YS, Parat og Norwegian Pilotforening omfattes av stevningen fra Norwegian-ledelsen, melder NRK.

Arbeidsgiverorganisasjonen mener den varslede konflikten med Norwegians piloter er ulovlig fordi Parat fremmer krav på vegne av piloter som opererer utenfor Norge og dermed ikke er omfattet av tariffavtalen.

Forhandlingene mellom Norwegian-pilotene og ledelsen i flyselskapet ble brutt forrige tirsdag. Blant pilotenes fremste krav, er faste ansettelser. Parat Luftfart ble orientert om stevningen under et tvistemøte mandag morgen.

- Dette blir veldig interessant, for det NHO påstår nå er at de har inngått en ugyldig avtale med oss, nemlig pilotavtalen i Norwegian som i øyeblikket gjelder for både Norge, Sverige og Danmark, sier advokat Christen Horn Johannessen i Parat til NTB.

Eksport av avtaler Han påpeker at det nå er NHO som må påvise at det finnes unntak fra avtalefriheten når saken kommer opp i arbeidsretten 22. og 23. mai.

NHO mener på sin side at norske tariffavtaler ikke kan eksporteres ut av landet, selv om Norwegian oppretter driftssteder i andre land, slik de har gjort i Finland og Spania.

- NHO er en interesseorganisasjon for norske bedrifter med norske tariffavtaler. Dersom spanske og finske piloter vil ha tariffavtaler må de forholde seg til det regelverket som gjelder i de respektive landene, sier NHOs direktør for arbeidsrett, Nina Melsom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NHO innrømmet samtidig med stevningen at organisasjonen har en ugyldig avtale med pilotene i Norden.

- Vi er enige om at vi ikke kan være en part i den tariffavtalen lenger, sier Melsom til NTB.

Kan streike på andre krav Parat Luftfart har ennå til gode å levere varsel om plassoppsigelse for de 570 Norwegian-flygerne. Inntil dommen fra arbeidsretten er klar, er det ikke aktuelt med noen konflikt på grunnlag av kravet om faste ansettelser. Men Parat varsler at pilotene har flere kort i ermet.

- Vi kan varsle plassoppsigelse uavhengig av stevningen. En streik behøver ikke være knyttet til akkurat spørsmålet om faste ansettelser. Det er hovedkravet vårt, men hvis arbeidsretten skulle komme til at dette ikke er et lovlig grunnlag, har vi også andre krav som heller ikke er akseptert av motparten, sier Parats advokat Johannessen.

Støtte fra pilotene Før helgen gikk samtlige norske piloter i Norsk Flygerforbund og Parat Luftfart ut med helhjertet støtte til Norwegian-flygernes kamp for faste ansettelser. Også SAFE, som organiserer ansatte i energisektoren, sendte mandag en støtteerklæring til flygerne. Arbeidstakerorganisasjonene vurderer nå hvilke virkemidler som er nødvendige for å nå fram med sitt krav, og utelukker ikke sympatistreik.

- De står ikke alene. Deres kamp angår i realiteten alle flygere. Norsk Flygerforbund er beredt til å kjempe for faste ansettelser og ryddige arbeidsforhold sammen med våre kolleger i Norwegian, sa leder Aleksander Wasland i Norsk Flygerforbund til NTB fredag.

Norwegian-flygernes organisasjoner brøt forhandlingene forrige tirsdag fordi de mener at flyselskapet bare vil basere seg på innleid arbeidskraft og ikke gi ansatte fast stilling.

(NTB)