PENGENE RENNER UT: Bjørn Kjos og Norwegian sliter med å tjene penger. Foto: Heiko Junge / NTB/Scanpix.
PENGENE RENNER UT: Bjørn Kjos og Norwegian sliter med å tjene penger. Foto: Heiko Junge / NTB/Scanpix.Vis mer

Norwegian straffes knallhardt på Oslo Børs

Bjørn Kjos og Norwegian tapte tre milliarder kroner på tre måneder.

(Hegnar.no): Torsdag morgen ble det kjent at Norwegian fikk et resultat etter skatt på minus 3.012 millioner kroner i 4. kvartal 2018, mot minus 713 millioner kroner i samme periode året før.

Drivstoffkostnadene alene økte med 65 prosent i kvartalet, fra 2.075 millioner til 3.420 millioner kroner.

Pengene renner ut

Driftsresultatet ble minus 3.593 millioner kroner, mot minus 1.027 millioner kroner året før. Driftsinntektene beløp seg til 9.657,8 millioner kroner, sammenlignet med 7.844 millioner kroner i 4. kvartal 2017.

Kontantstrømmen fra driften var på minus 894 millioner kroner i kvartalet, mot minus 853 millioner kroner i samme periode året før. Selskapet gikk ut av året med likvider og tilsvarende på 1.922 millioner kroner, som var ned fra 4.040 millioner kroner på samme tid året før.

Straffes på børsen

Dagens nyheter blir ikke godt mottatt på Oslo Børs, hvor aksjen faller hele 5,84 prosent til 120,20 kroner. Dagens laveste notering har vært på 118,70 kroner.

Meglernestor Jan Petter Sissener sier til Hegnar.no at han ikke er videre imponert over Norwegian-tallene.

- Svake, men det var jo preannonsert. Irriterer meg mer over deres forsøk på å kopiere Elon Musk med diffuse meldinger, sier Sissener.

- Hva synes du var mest diffust med dagens nyheter?

- I dag var det avtalen med et solid asiatisk selskap. Hva slags avtale og betingelser er det snakk om? Så var det storyen forleden dag om at det var fem budgivere, og at de hadde akseptert et bud som ikke materialiserte seg, sier Sissener til Hegnar.no.

- Har de noe å meddele får de sende ut pressemelding, ikke selektivt informere noen journalister. Hvis ikke får de holde kjeft. Det virker jo mest som de ønsker å prate opp kursen forut for fastsettelsen av emisjonskursen, sier Sissener.

Fokus på kostnader

Mads Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet, sier til Hegnar.no at det dårlige resultatet var som ventet.

- Det som er positivt nå er at de allerede nå har igangsatt kostnadsbesparende tiltak, noe som er ytterst nødvendig for lønnsom drift fremover. Dette vil eskalere inn i 1. kvartal, da kostnadsprogrammet «focus» inntrer for fullt, slår Johannesen fast.

- Selv om kvartalstallene vanligvis er viktige for børsnoterte selskaper, er det nok knyttet større forventninger til den forestående emisjonen som kommer i midten av februar, og hva kursen der blir, avslutter Johannesen.

Utsetter levering av fly

Onsdag kunne vi lese at Arctic Aviation Assets, et datterselskap av Norwegian, har inngått en avtale med Boeing Commercial Airplanes om å utsette leveringen av 12 Boeing 737 MAX-fly fra 2020 til 2023 og 2024.

I en børsmelding skriver Norwegian at utsettelsen ventes å redusere selskapets økonomiske forpliktelser knyttet til betalinger i 2019. I tillegg vil investeringene for 2020 bli betydelig redusert.

Arctic Aviation Assets har også inngått en avtale med Airbus S.A.S. for utsettelse av fire Airbus 321LR-fly fra 2019 til 2020. Utsettelsen ventes å redusere selskapets kapitalforpliktelser i 2019.

Andre økonominyheter:
Meglerhus anbefaler syv aksjer
Bank Norwegian seiret i snyltesak