SELVKRITIKK: «Selskapet ser at den umiddelbare håndteringen av de fire som ble satt på bakken etter hendelsen på JFK, ikke var ideell», skriver Norwegian til Luftfartstilsynet etter skandaleflygingen over Atlanteren med et av selskapets Dreamlinere den 26. januar i år. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
SELVKRITIKK: «Selskapet ser at den umiddelbare håndteringen av de fire som ble satt på bakken etter hendelsen på JFK, ikke var ideell», skriver Norwegian til Luftfartstilsynet etter skandaleflygingen over Atlanteren med et av selskapets Dreamlinere den 26. januar i år. På bildet går en av Norwegians Boeing 787 Dreamlinere inn for landing på Stockholm Arlanda Airport etter en flyging fra New York i 2013. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Norwegian strammet opp av tilsynet etter skandaleflygning fra USA

Sikkerhetsbrudd og en vill krangel mellom kaptein og besetning fører til innskjerpelser i Norwegian.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Luftfartstilsynet har stilt klare krav til Norwegian, i granskningen av hendelsen da et Norwegian-fly krysset Atlanteren med bare fem kabinansatte - færre enn det sikkerhetsforskriftene krever.

Sikkerhetsbruddet skyldtes en heftig krangel mellom kapteinen og fire kabinansatte som mente det var uforsvarlig å fly mens uværet raste. Krangelen endte med at de fire forlot flyet før avgang fra New York til Arlanda.

Hendelsen vakte oppsikt i flere land, etter at Dagbladet først omtalte saken.

Varslet av eks-pilot Etter at Luftfartstilsynet først hemmeligstemplet de fleste dokumentene om granskningen, har Dagbladet nå fått innsyn i en stor del av tilsynets brevveksling med Norwegian.

Dokumentene viser at Luftfartstilsynets direktør Stein Erik Nodeland  og operativ direktør Einar Schjølberg 29. januar ble varslet om hendelsen på JFK-flyplassen, av en pilot som tidligere har arbeidet for Norwegian. Piloten hadde funnet en lekket rapport om hendelsen på et amerikansk nettsted.

Også Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos og flygesjef Tomas Hesthammer fikk den samme meldingen.

Den 7. februar, etter et møte som Luftfartstilsynet opplyser å ha tatt initiativ til, skriver Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer at selskapet har gitt alle piloter i konsernet beskjed om at de og selskapet har «begrenset mulighet» til å gjøre dispensasjoner fra  regelverket.

Presset granskere En intern granskning ble raskt satt igang, og det går fram av korrespondansen at Luftfartstilsynet avstår fra å mene så mye om saken, så lenge granskningen pågår.

Luftfartstilsynets operative direktør Einar Schjølberg uttrykte seg likevel klart om saken, da han i Dagbladet konstaterte at det var «selvfølgelig ulovlig» å fly over Atlanteren med for få kabinansatte ombord.

I granskningen har tilsynet satt press på Norwegian, og fått granskerne til å anstrenge seg hardere for å få snakket med de fire kabinansatte som forlot flyet.

- Opplysningsplikt «Luftfartstilsynet er blitt informert om at selskapet «ikke vil gjøre flere forsøk på å kontakte disse (de fire, red. anm.), men vil benytte rapporter og annen korrespondanse som underlag»», skrev tilsynet i et brev den 6. mars.

Dette ville ikke tilsynet slå seg til ro med. I brevet står det at et intervju med de fire er en «klar premiss for å få saken tilstrekkelig belyst», og Norwegian anmodes om å «iverksette nødvendige tiltak for å fremskaffe all relevant informasjon».

Samtidig minner tilsynet om plikten til å ha klart definerte ansvarslinjer og gode systemer for å identifisere sikkerhetsrisikoer, og at dette omfatter opplysningsplikt.

- Ville dekke seg Norwegians granskere hadde på det tidspunktet mislyktes i å få de fire i tale, til tross for flere forsøk. En av dem, Melania Kosanovich, hadde derimot stilt opp i et intervju i Dagbladet.

I intervjuet med Dagbladet fortalte Kosanovich at hun ikke hadde villet bli intervjuet av granskerne fordi hun mente at de bare ville «innhente informasjon til å dekke seg juridisk.»

Hun fortalte Dagbladet at hun to dager etter hendelsen på JFK-flyplassen fikk beskjed om at hun hadde fått sparken. Deretter gikk det ei uke før hun fikk en kontrabeskjed om at hun bare var suspendert med lønn mens granskningen pågikk.

- Vi synes det er underlig at en kabinansatt, som fortsatt er på Norwegians lønningsliste, nekter å svare på spørsmål fra granskningskomiteen mens hun samtidig kommer med udokumenterte påstander til Dagbladet, repliserte Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Kosanovich' uttalelser i Dagbladet.

- Forskjellsbehandling Også Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer har uttalt seg ufordelaktig om de fire kabinansatte som forlot flyet i New York.

«(..) det er svært alvorlig at kabinpersonale ikke retter seg etter kapteinens beskjeder», skrev han blant annet i sitt tilsvar til Dagbladets første sak om hendelsen, den 18. februar.

Marit Lindén, leder av Norwegians kabinforening for Norge og Danmark, reagerte på Hesthammers opplysning om at de fire ble satt på bakken.

- Hele mannskapet, inkludert pilotene, burde i så fall vært satt på bakken, sa hun til Dagbladet .

Selvkritikk Senere ser Norwegian ut til å ha tatt selvkritikk på behandlingen av de fire kabinansatte.

VARSLET AV EKS-PILOT: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos var blant dem som fikk kopi av mailen hvor en tidligere Norwegian-pilot gjorde Luftfartstilsynet oppmerksom på sikkerhetsbruddet på Norwegians flygning DY 7006 fra New York til Stockholm den 26. januar i år. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet
VARSLET AV EKS-PILOT: Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos var blant dem som fikk kopi av mailen hvor en tidligere Norwegian-pilot gjorde Luftfartstilsynet oppmerksom på sikkerhetsbruddet på Norwegians flygning DY 7006 fra New York til Stockholm den 26. januar i år. Foto: Anita Arntzen / Dagbladet Vis mer

«Selskapet ser at den umiddelbare håndteringen av de fire som ble satt på bakken etter hendelsen på JFK, ikke var ideell med tanke på og senere skulle hente ut informasjon fra disse i sammenheng med en investigering.  Lik behandling av hele crewet ved f.eks. å sette samtlige på bakken etter hendelsen frem til avhør var gjennomført, ville antagelig skapt større tillitt til at alle sider av saken ble evaluert før beslutninger ift arbeidsforholdet ble tatt», skriver driftsdirektør Geir Steiro i et brev til Luftfartstilsynet den 12. mars.

Han legger til at beslutningen ble tatt på grunnlag av et «klart inntrykk av at disse fire hadde begått ordrenekt, samt opptrådt illojalt overfor selskapet».

Valgte å slutte Melania Kosanovich sa i går kveld til Dagbladet at hun og en annen av de fire ble intervjuet av granskerne i New York for ei uke siden. De to andre skal ha valgt å slutte og har begynt i nye jobber. På møtet i New York skal også andre fra besetningen ha blitt intervjuet.

- Mitt eneste ønske nå er at de gjør det rette både med hensyn til opplæring og sikkerhet slik at vi unngår liknende hendelser i framtida, sier Kosanovich til Dagbladet.

Norwegian opplyser at en endelig granskningsrapport vil være klar mot slutten av denne måneden.

«Vår interne utredning er ennå ikke ferdig, derfor er det ennå for tidlig for oss å kommentere spesifikke detaljer rundt denne hendelsen. Hensikten med denne interne utredningen er å forhindre at noe lignende skal skje igjen og flere tiltak har allerede blitt implementert», skriver pressekontakt Astrid Mannion i en epost til Dagbladet.


VARSLET AV EKS-PILOT: Det var også Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer. Foto: norwegian.no
VARSLET AV EKS-PILOT: Det var også Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer. Foto: norwegian.no Vis mer