FLYREISE: Norwegian, her med adm.dir. Bjørn Kjos og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, ble rammet av mange problemer med langdistanseflyene også i 3. kvartal. Det satte sine spor i regnskapene. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
FLYREISE: Norwegian, her med adm.dir. Bjørn Kjos og kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, ble rammet av mange problemer med langdistanseflyene også i 3. kvartal. Det satte sine spor i regnskapene. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Norwegian tapte 283 mill. kroner på tre måneder

De tre siste månedene i 2013 ble tunge for Norwegian, men det gikk ikke så ille som mange hadde ventet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Hegnar.no): Norwegian hadde et resultat etter skatt på minus 196,8 millioner kroner i de tre siste månedene i 2013. I samme periode året hadde selskapet et resultat etter skatt på 23,6 millioner kroner.

Ifølge TDN Finans var det ventet at Norwegian skulle få et negativt resultat etter skatt 256 millioner kroner.

Resultat før skatt endte på minus 283 millioner kroner, ned fra pluss 23 millioner kroner året før.

Kraftig vekst koster Selskapet hadde også et negativt driftsresultat på 183,3 millioner kroner, ned fra et negativt driftsresultat på 51,9 millioner kroner i 4. kvartal 2012.

Kontantstrømmen fra driften i kvartalet falt fra 447 millioner i de tre siste månedene i 2012 til 264 millioner kroner i samme periode i 2013. Totalt var kontantstrømmen negativ med 136,8 millioner kroner.

Selskapet hadde kontanter og tilsvarende likvider for 2,17 milliarder kroner ved utgangen av kvartalet, opp fra 1,73 milliarder kroner på samme tid året før.

Norwegian økte driftsinntektene med 21,9 prosent, fra 3,11 milliarder kroner til 3,79 milliarder kroner. Her var det ventet 3,71 milliarder kroner.

For hele 2013 økte driftsinntektene med 21,1 prosent til 15,58 milliarder kroner. Resultat etter skatt for 2013 falt med 30,2 prosent til 318,7 millioner kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyselskapet fraktet totalt 20,7 millioner passasjerer, som var tre millioner flere enn året før.

Satser på langdistanse Oppstarten av langdistanserutene påførte selskapet 216 millioner kroner i økte kostnader i fjor. '

Norwegian har vært rammet av problemer med batterier, bremser, elektriske systemer og drivstofflekkasjer på de nye Boeing 787-8 Dreamliner-flyene, og anslo i tredje kvartal i 2013 at de hadde tapt over 100 millioner kroner på problemene. Det er ikke oppgitt hvor mye problemene i julen kostet selskapet.

Nå bestiller Norwegian flere Dreamliner langdistansefly. Selskapet har inngått avtale om å lease ytterligere fire nye og større Dreamlinere. Flyene skal etter planen settes i rute fra 2017 og 2018.

Med den nye avtalen, inngått med det amerikanske leasingselskapet International Lease Finance Corporation (ILFC), vil flyselskapets langdistanseflåte komme opp i 14 fly.

Aksjen ned 18 prosent Norwegian steg mer enn 8 prosent fra start på Oslo Børs og flyselskapet er da verdt 6,4 milliarder kroner. Aksjene til Bjørn Kjos er da verdt drøy 2 milliarder kroner.

Norwegian er fremdeles ned over 18 prosent fra all-time high på 316,5 kroner på Oslo Børs 3. juni i fjor. Da var selskapet verdt 11,13 milliarder kroner og aksjene til Bjørn Kjos var da verdt drøyt 2,5 milliarder kroner.

Flere nyheter Kvartalstall sender flere aksjer til himmels
Varsler stans av avtalen mellom ICA og NorgesGruppen
Vraker Geilo som hyttedestinasjon