Norwegian tømte kontoen til kunde

Brukte tolv dager på å rette opp feilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Azizi Cheikh (37) ante fred og ingen fare da han kjøpte en flybillett til Düsseldorf fra flyselskapet Norwegian. Men da han fem dager senere skulle betale for matvarene i butikken fikk han seg en ubehagelig overraskelse. Kontoen var tom.

- Norwegian har trukket 6658 kroner i stedet for 439 kroner som billetten kostet, forteller Cheikh til Dagbladet.no. Resultatet var nesten 3000 kroner i minus på kontoen.

Ingen svar

Cheikh skal flere ganger ha tatt kontakt med Norwegian, men noe svar på hvorfor feilen oppstod fikk han ikke. Ingen skal heller ha gitt ham svar på når pengene ble satt tilbake på kontoen.

- Hver gang jeg ringte satt de meg videre til en annen person, ellers så sa de at de skulle ringe meg tilbake, uten at jeg hørte fram dem.

Den tomme kontoen skapte store problemer for 37-åringen.

- Sammen med noen kamerater skulle jeg ha vært i Minsk i helga, men jeg kunne jo ikke reise uten penger. Norwegian ødela ferieplanenen mine, sier Cheikh.

I går fikk Cheikh nok. Han ringte Norwegian nok en gang, og fortalte at han kom til å kontakte media.

FERIEN GLAPP: En helgetur med kamaratene måtte avlyses fordi 
Azizi Cheikh ikke hadde fått tilbake pengene fra Norwegian. Foto: Hege Løvdal Gulseth
FERIEN GLAPP: En helgetur med kamaratene måtte avlyses fordi Azizi Cheikh ikke hadde fått tilbake pengene fra Norwegian. Foto: Hege Løvdal Gulseth Vis mer

- Først da fikk jeg tilbake pengene. Men ingen har beklaget det som skjedde eller gitt meg noen forklaring.

Krav på renter

- 6600 kroner er mye penger og i et slikt tilfelle kan kunden forvente at flyselskapet tilbakebetaler pengene så fort som mulig, sier Elise Marie Korsvik, jurist i Forbrukerrådet. Hun legger til at Cheikh har krav på forsinkelsesrente fra den dagen han ha beskjed til Norwegian til den dagen pengene stod på kontoen.

I en epost fra Norwegian forklarer flyselskapet feilen.

- Kunden ble belastet for en høyere billettklasse enn det han skulle. Vi beklager at dette ikke ble oppdaget og at pengene ikke var på konto fredag som lovet. Pengeoverførselen har tatt lenger tid enn først antatt, skriver informasjonsansvarlig Anne Grete Ellingsen.

Norwegian tømte kontoen til kunde